مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص)
| ||
به گزارش فرهنگ نیوز، دنیا در پی الگوسازی و الگو آفرینی است، لکن ما مسلمانان نیاز به الگو سازی نداریم، چرا که از بهترین الگوها برخورداریم. ترسیم الگوی خانواده اسلامی ایرانی. و قرآن کریم بهترین الگو را معرفی و فرموده است: از نظر اسلام بهترین الگو، بلکه الگوی منحصرکسی است که کامل و بی نقص باشد و تجلی احکام الهی را بتوان در رفتار وی مشاهده کرد. به عبارت دیگر، کسی شایسته الگو شدن است که تجسم قرآن کریم باشد و همانا این شخصیت بی همتا، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله است. او که به فرموده قرآن کریم صاحب خلق عظیم است: وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ ( قلم، آیه4) و تو ای پیامبر برقله اخلاق و کرامت قرار داری. رسول گرامی اسلام و خاندان مطهرش قرآن مجسم هستند. شخصی به نام «سعد بن هشام» روایت کرده است " به دیدار همسر پیامبر رفتم و از اخلاق رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدم او گفت آیا تو قرآن نمی خوانی؟ گفتم چرا. گفت اخلاق رسول خدا صلی الله علیه و آله، قرآنی است" بنابراین، ما برای طراحی و تبیین سبک زندگی خانوادگی به سیره عملی پیامبر مهربان اسلام رجوع می کنیم، زیرا خدای حیات آفرین فرمود: وَمَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید و اجرا کنید و آنچه نهی کرده خودداری نمایید. نخستین سنگ بنای نهاد مقدس خانواده، با پیوند زن و مرد آغاز می شود و در نتیجه، اولین مسئولیت نیز از همین پیوند و رابطه شکل می گیرد. زن و شوهر به محض پیوند مشترک، مسئولیت هایی برایشان به وجود می آید که اگر به درستی عمل کنند، محیط خانواده و در نتیجه اجتماع، یکپارچه لبریز صفا و صمیمیت می شود و رنگ معنویت می گیرد. اصول قرآنی همسرداری
بعضی از اشخاص می پندارند آرامش تنها با آسایش به دست می آید، به همین دلیل از آرامش خود هزینه می کنند تا به آسایش برسند. غافل از اینکه گم شده ی بشر آرامش است. هیچ کسی منکر نیاز انسان به آسایش نیست، لکن آسایش مقدمه ای برای رسیدن به آرامش است. قرآن کریم راه های رسیدن به آرامش را نشان داده از جمله این راه ها یاد خداوند است: الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (الرعد/28) آن ها کسانی هستند که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا مطمئن وآرام است. آگاه باشید، با یاد خدا دل ها آرامش می یابد. عجیب است قرآن کریم افزون بر یاد خدا، همسر را نیز آرامش بخش نامیده است. تعبیر « لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا » در آیه مذکور، مبین همین معنی می باشد. همچنین در سوره مبارکه اعراف تعبیر دیگری از آرامش بخشی همسر ذکر شده و در آن آمده است : هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا.. (اعراف/189) او خدایی است که همه ی شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید. انسان نیازهای متنوعی دارد که برخی از آن ها جسمی و بعضی دیگر روحی است. نیاز انسان به امنیت، امید، احترام، محبت و امور جنسی از این جمله اند. آرامش نیز یکی از مهم ترین این نیازها به شمار می آید که نقش همسر در تامین آن ها چشم گیر و بی نظیر است. بی پاسخ ماندن این نیازها اضطراب، نا امیدی و افسردگی را به دنبال دارد که در این خصوص به روایتی اشاره می شود. امام علی (ع) درباره حضرت زهرا (س) فرمود: ولقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم والاحزان من هرگاه به فاطمه نگاه می کردم، غم و غصه هایم زائل می گردید.( علی بن عیسی اربلی،کشف الغمه،ج 1، ص 362) همچنین امام صادق (ع) از رسول خدا نقل کرده است که فرمود: ما استفاد امرؤ مسلم فائدة بعد الإسلام أفضل من زوجة مسلمة تسره إذا نظر إلیها مرد مسلمان بعد از اسلام از هیچ چیز بیش از همسر مسلمانی که وقتی به او نگاه می کند شاد شود بهره نمی برد. (کلینی،الکافی،ج5،ص327) 2. اصل مهرورزی مفسران درباره تفاوت مفهومی دو واژه «مودت» و «رحمت» نوشته اند، مودت به معنای محبتی است که اثرش در مقام عمل ظاهر باشند و رحمت به معنای نوعی تاثر نفسانی است که از مشاهده محرومیت محرومی که کمالی را ندارد و محتاج به رفع نقص است، در دل پدید می آید و صاحب دل را وادار می کند تا در مقام عمل برآید و او را از محرومیت نجات داده و نقصش را رفع کند.(طباطبایی،المیزان،ج 16،ص 166) بدین ترتیب می توان گفت رحمت، مهر قلبی است و مودت اثری است که در نتیجه آن بر زبان یا رفتار ظاهر می شود. با توجه به مفهوم دو واژه یاد شده مودت و رحمت، مجعول خداوند در روابط همسران است. نکته قابل توجه آن است که مطابق آنچه پیش از این ذکر شد، فلسفه آفرینش همسر برای انسان نیل به آرامش است. اگر زن و شوهر به یکدیگر مهر ورزند، خانه به محیطی امن، آرام و مناسب برای رشد و کمال خود و فرزندان تبدیل خواهد شد. همه ی دستورهایی که اسلام درباره چگونگی صدا کردن یکدیگر، سلام کردن، پیشواز و بدرقه رفتن، خداحافظی کردن، غذای خوب پختن، ایراد نگرفتن از کارهای یکدیگر، تمیزی و نظافت، زینت و خودآرایی، سپاس و قدردانی از یکدیگر، عیب پوشی، تبسم و خوش رویی، خوش زبانی و مسائل دیگری از این قبیل به ما آموخته است، به منظور ایجاد محبت و تحکیم روابط خانوادگی است. [ جمعه 92/1/16 ] [ 9:4 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ]
[ نظرات () ]
|
||
[قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] |