سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 
سالروز پیروزی انقلاب اسلامی وولادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت امام محمد باقر(ع) رابه تمامی محبین اهل بیت تبریک می گوییم.
[ یکشنبه 86/11/21 ] [ 8:18 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

افسردگی چیست؟

 

افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست. و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آنها چیزی دیگر تشخیص داده شده است.

افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه در تماما سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود. افسردگی بیماری ساده ای نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوری که در بعضی افراد به صورت هایی ظاهر می شود که ما عموماً آنها را افسردگی نمی شناسیم. افسردگی پس از آنکه درمان شد غالباً باز می گردد.

افسردگی مسائل گوناگونی به همراه دارد. غیراز مسائل پزشکی و اندوه که بسیار شایع است، فرد مبتلا به افسردگی خود را در کارها مورد تبعیض و از نظر اجتماعی مطرود و حتی منفور خانواده خودش می بیند. گاهی انزوای همراه افسردگی، بیمارانی را که وضعی درمان پذیر دارند به دوری از مردم یا به سوی مرگ سوق می دهد. درباره افسردگی خبرهای خوشی نیز وجود دارد:بیشتر انواع افسردگی قابل درمان اند.

 Depression که غالباً افسردگی بالینی، اختلالات خلق و خوی یا اختلالات عاطفی نامیده می شود، بیمار را دچار آشفتگی اندیشه، آشفتگی عاطفی، تغییر رفتار و بیماری های جسمانی می کند.

افسردگی بالینی، از دیدگاه عملکردهای اجتماعی بیش از دیگر بیماری های مزمن، بیمار را ناتوان می کند. افسردگی کبیر بیش از بیماری های مزمن  ششی، التهاب مفصل و دیابت ، ناتوان کننده است. افسردگی یک نشانگان (Syndrom) یعنی مجموعه ای از علامات مرضی(Symptoms) مختلف است.  

انواع افسردگی

افسردگی اقسام گوناگون دارد، شایع ترین آن افسردگی کبیر است که فرد مبتلا به آن گاهی شاد و خوشدل و موقتاً فعال می شود. نوعی از افسردگی کبیر به افسردگی مالیخولیایی موسوم است که بیمار هیچ گاه از چیزی دلخوش نمی شود  در حدود 15 درصد مبتلایان به افسردگی کبیر دچار افسردگی اوهام اند که معمولاً با خلق و خوی اندوهگین همراه است. مثلاً خود را گناهکار و غیر قابل بخشش تصور می کنند. در حدود 15 در صد مبتلایان به افسردگی کبیر نیز دچار روان پریشی می شوند.

نوع دیگری از افسردگی وجود دارد به نام "افسردگی غیرمعمول" که بر خلاف اسمش شایع است. علامات مرضی آن عکس علامات مرضی افسردگی معمولی است که مبتلایان کم می خوابند و کم می خورند. مبتلایان به افسردگی غیر معمول زیاد می خوابند و زیاد می خورند و به سرعت اضافه وزن پیدا می کنند. به قول یکی از متخصصان برجسته بیماری افسردگی ( دونالد کلاین)، افسردگی غیر معمول، "مزمن" است نه" دوره ای" ؛ از بلوغ آغاز می شود و بیماران نسبت به همه امور کم توجه اند.

نوع دیگرافسردگی، روان رنجوری است که عموماً حدود دو سال طول می کشد و علامات مرضی آن خفیف تر از افسردگی کبیر است ولی همواره احساس ناراحتی می کنند.

شیوع افسردگی در قرن بیستم به خصوص بعد از دو جنگ جهانی بیشتر شده است، علت آن را مصرف دارو و الکل، افزایش استرس و کاهش اشتغال گفته اند ؛ علت دیگر افزایش افسردگی تغییرات اساسی اجتماعی است. گروهی از روان شناسان بر این باورند که جامعه کنونی، کانونی ناسالم در درون افراد به وجود آورده و آنها را بیش از اندازه به رضایت خاطر و شکست های شخصی وابسته کرده است.

آنچه گفته شد جنبه نظری دارد ولی بعضی از پژوهشگران درباره جنبه علمی علت ها اظهار نظر کرده اند. بر اساس پژوهش های آنها، تلویزیون " منشاء عمده افسردگی است"Paul Kottl روان پزشک مرکز پزشکی پنسیلوانیا کشف کرده است که " ارتباط تنگانگی بین دسترسی مداوم کودکان به تلویزیون و افسردگی کبیر در 24 سالگی وجود دارد."Kottl می نویسد:

" اثرات اجتماعی برنامه های چند ساعته تلویزیونی، باید از دلایل شروع زودرس افسردگی کبیر در نوجوانان به حساب آید، هزاران ساعت تماشای تلویزیون، کودکان ما را در معرض خشونت های ابلهانه مکرر قرار می دهد و آنها را هر چه بیشتر از تماس های اجتماعی با همسالان و خانواده دور می کند."

افسردگی کبیر بیشتر در دهه های سوم و چهارم زندگی ظاهر می گردد و در غالب افراد بین شش ماه تا یک سال، حتی بدون درمان رفع می شود ؛ ولی اگر درمان شود بعد از چند هفته از بین می رود. بازگشت افسردگی در بیش از نیمی از افراد ظرف دو سال بعد از رویداد نخستین رخ می دهد. خطر افسردگی با تعداد بازگشت ها افزایش می یابد. بدین معنی که بعد از دو بازگشت، هفتاد در صد و بعد از سه بازگشت به نود درصد می رسد.

عوامل زیر خطر بازگشت افسردگی را افزایش می دهند:

اگر نخستین افسردگی پیش از بیست سالگی رخ داده باشد و سابقه خانوادگی موجود باشد؛

اگرنخستین افسردگی شدید باشد و دیر به درمان اقدام شده باشد؛

اگر بیماری روانی دیگری نیز وجود داشته باشد؛

اگر فرد نسبت به استرس ها یا دیگر عوامل اجتماعی آسیب پذیرتر باشد.

اگر فرد از افسردگی قبلی کاملاً  بهبود نیافته باشد؛

اگر افسردگی در اواخر عمر رخ دهد .

خانم اکرم خیرالهی مشاورهنرستان شهید صالحی منبع اینترنت


[ چهارشنبه 86/11/17 ] [ 12:29 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
Go to fullsize imageباز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند
گویا عزای اشرف اولاد آدم است
خورشید آسمان و زمین نور مشرقین
پرورده‌ی کنار رسول خدا حسین 

[ چهارشنبه 86/10/19 ] [ 12:39 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
























لحظه میلاد دوباره


تو همه چیز را می‌دانی. بسیار شنیده‌ای، بسیار خوانده‌ای،‌ بسیار دیده‌ای. اما باز احساس می‌کنی تهی و خالی و پوچی! آن‌چه به تو احساس پوچی می‌دهد تصور تو، از دانش توست. در عمل می‌بینی که هیچ کدام از دانسته‌هایت، تو را رها نکرده، به تو احساس رضایت نداده، پس گمان می‌کنی، شاید زندگی تو خالی است و کمی افسرده می‌شوی و از خودت می‌پرسی، یعنی ... که چی؟

 




آیا در تنهایی زندگی می‌کنید؟


تنها و در خود بودن از حالات عمومی انسان‌هاست. گفته شده است که این احساس در حکم سرماخوردگی آسیب‌شناختی روانی است. اما احساس تنهایی در تنها بودن خلاصه نمی‌شود. عوامل زیادی در کار آن دخالت می‌کنند. احساس تنهایی حالی از ذهن است که معمولا به درستی درک نمی‌شود.


چه اسراری در ذهن شما نهفته است؟


برخی از تجربیات به سختی فراموش می‌شوند مانند اولین عشق، اما چگونه یک فرد می‌تواند این خاطرات شخصی را حفظ کند؟ با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مغز، دانشمندان شکی ندارند که مکانیزمی تولید و نگهداری خاطرات را بر عهده دارد. آن‌ها دریافته‌اند که بخش هیپوکاموس (ساختمان عصبی خمیده‌ای که در کف شاخ میانی بطن مغز قرار دارد) در قسمت خاکستری مغز می‌تواند به صورت صندوقچه خاطرات عمل کند. اما این منطقه نگهداری، قابلیت تمیز ندارد.


هر باوری داشته باشید، همان می‌شود


بیشتر ما اغلب ناغافل باورهای‌مان را علیه خودمان به کار می‌بریم. اگر به مشکلات خود نظر بیندازید، احتمالا متوجه می‌شوید که از باورهای غلط و دیدگاه محدود شما آب می‌خورند. بنابراین اگر در مناسبات خود با مشکل روبه‌رو هستید، باورهای‌تان را در زمینه مناسبات بررسی کنید؛ تمام باورهای‌تان را. هم‌چنین اگر مشکل سلامتی دارید، به باورهای خود در مورد تندرستی نظر بیندازید. اگر مشکل مالی دارید، به دقت باورهای‌تان را در مورد مسایل مالی بررسی کنید.




بازی جادویی "همین‌جا پیداش کن!"


در زندگی خود چند بار جملاتی را که با "اگر" شروع می‌شوند، از خود یا اطرافیان‌تان شنیده‌اید؟ آیا متوجه شده‌اید که آدم‌های ناموفق خیلی بیشتر از موفق‌ها از این کلمه استفاده می‌کنند!؟ چند بار این جملات "اگردار" را از این و آن شنیده‌اید؟
اگر خوب به این جمله‌های "اگرآلود" دقت کنید! معنای پنهان در همه این جملات چیزی شبیه حسرت و افسوس است! یعنی چون قسمت اول جمله برآورده نشده، پس او حق داشته به قسمت دوم جمله نرسد!



رابطه بین طول عمر و خوش‌بینی


شواهد بسیار زیادی وجود دارد که انسان‌های منظم، دارای ثبات اجتماعی و خوش‌بین، خیلی کمتر از افراد تنها، بدبین و ناراضی در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف و در نهایت مرگ قرار می‌گیرند. تحقیقات گویای این مطلب هستند که خوش‌بینی، در نهایت زندگی طولانی‌مدت را برای شما به ارمغان می‌آورد، هر چند آن را تضمین نمی‌کند.



نماز چه اثری بر جسم ما می‌گذارد؟


برخی از کارشناسان معتقدند نماز خواندن، تنها غذای روح انسان نیست؛ بلکه جسم انسان‌ها را نیز تقویت می‌کند و آن‌ها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می‌دهد.
وقتی چشم‌ها در حالت نماز ثابت می‌ماند، جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می‌یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک‌بینی می‌شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی‌خوابی و افکار ناآرام را از انسان دور می‌کند.


میز مرتب، اعصاب راحت
برای کاهش فشار محیط کار، ابتدا از میز کار خود شروع کنید. به هم ریختگی روی میز عاملی موثر در ایجاد فشار است. دلایل بسیار زیادی وجود دارند که شما را قانع می‌کنند محل کار خود را مرتب نگه دارید. البته این امر فقط دسترسی به وسایل مورد نیاز را آسان نمی‌کند، بلکه فواید بی‌شمار دیگری نیز در بر دارد.
نقل ازمجله موفقیت 


[ یکشنبه 86/9/25 ] [ 3:28 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 983829