سفارش تبلیغ
صبا ویژن

    
  
 سلامت نیوز : این روزها بازی های رایانه ای جزو محبوب ترین بازی ها برای بچه ها لقب گرفته، اما باید توجه داشت که این بازی ها می تواند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان به حساب بیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ هر چند به اعتقاد برخی کارشناسان، تعدادی از بازی های فکری و معمایی می تواند سلول های مغزی را به فعالیت واداشته و فکر کودکان را تقویت کند و در رشد خلاقیت و بالندگی ذهنی کودکان تاثیر داشته باشد، اما والدین باید در انتخاب نوع بازی برای گروه های سنی و تاثیر این بازی ها در جسم و روح فرزندان خود نهایت دقت را داشته باشند.کودکان و نوجوانان معتاد به اینترنت مانند رانندگانی هستند که بی اعتنا به علایم راهنمایی و رانندگی، اتومبیل اسقاطی خود را در جاده های خاکی به هر سو می رانند تا آن که بالاخره وارد تونل افسردگی می شوند.

افرادی که ساعت های متمادی در اینترنت پرسه می زنند و به بازی های رایانه ای می پردازند معمولا برای درس خواندن و فراگیری نکات و مباحث آموزشی، وقت کم می آورند.
اختصاص ساعات زیاد برای بازی های رایانه ای، آسیب های جسمانی فراوانی از جمله بروز تیک ها و فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، کمردرد، دردهای مفصلی انگشتان و مچ دست، کم خوابی و بی خوابی، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی را نیز می تواند به همراه داشته باشد.

آسیب های اخلاقی و از بین بردن رابطه فکری و عاطفی فرزندان و والدین از دیگر آسیب های بازی های رایانه ای است که کودکان را تهدید می کند.به جرات می توان گفت امروز کمتر بچه ای به سراغ بازی های سنتی و محلی رفته و برای گذراندن وقت خود با دوستان در محله ها و پارک ها بازی می کند.اکثر بچه ها ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را در دنیای فناوری و دیجیتال بگذرانند و با بازی های رایانه ای سرگرم شوند.با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در دنیا، بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه بازی ها نیز متحول شده است.

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/27 ] [ 9:52 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

یکی از مطرح ترین مباحث در حوزه روان شناسی معاصر، بحث مدیریت هیجانات است.

انسان با مجموعه احساسات و هیجانات مختلف در طول زندگی خود روبه رو می شود و چنان چه این هیجانات و احساسات را به خوبی کنترل کند، می تواند زندگی و روابط فردی و اجتماعی سالم تری داشته باشد. اصولاً بیشتر افراد در کنترل هیجانات منفی دچار مشکل می شوند و در ابراز این دسته از هیجانات است که مشکلات اصلی بروز پیدا می کند.



اهمیت هیجانات


دکتر شهربانو قهاری روان پزشک و عضو انستیتو روان پزشکی تهران به خراسان می گوید: انسان از بدو تولد با هیجانات خود روبه رو می شود و در واقع از همان زمان توانایی بروز این هیجانات را دارد. اما هر چه بزرگ تر می شود درمی یابد که ابراز برخی هیجانات او را به دردسر می اندازد. به عنوان مثال اگر بی دلیل گریه کند، ممکن است واکنش دلخواه خود را که دریافت نوازش است، نبیند. اما اولین افرادی که با کودک در ارتباط هستند یعنی پدر و مادر نقش بسیار مهمی در معرفی هیجانات و احساسات به کودک دارند. کودک نه فقط به لحاظ گفتاری و کرداری بلکه در زمینه هیجانی نیز به میزان بسیار زیادی از والدین تأثیر می پذیرد. واکنش والدین به هیجانات کودک، به طور ناخودآگاه در ضمیر او ثبت می شود و پس از مدتی کودک درباره یک هیجان و واکنش نسبت به آن تصمیم می گیرد و همان الگو را در زندگی آینده اش تکرار می کند. به عنوان مثال اگر والدین در واکنش به ترس کودک، آن را نادیده بگیرند، کودک طی زمان یاد می گیرد که ترس خود را انکار کند.

البته هیجانات از بین نمی رود بلکه فقط تغییر شکل می دهد و به شکل هیجانات منفی دیگر مانند خشم بیرون می ریزد. به این ترتیب واضح است که آموزش صحیح روبه رو شدن با هیجانات تا چه حد در مدیریت و کنترل آن نقش دارد.البته در بسیاری از فرهنگ ها، ابراز هیجانات منفی بسیار دشوارتر است و مسائل آموزشی، نگرش والدین، عوامل محیطی و اجتماعی در بازداری هیجانات نقش مهمی دارد. به عنوان مثال طرز برون ریزی خشم در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها متفاوت از دیگری است اما آن چه مشترک است، این است که سرکوب خشم یک نتیجه بیشتر در بر ندارد و آن هم مبتلا شدن به بیماری های جسمی یا تبدیل شدن آن به رفتارهای پرخاشگرانه و یا ابتلا به افسردگی شدید است.این روان پزشک با اشاره به این که پذیرش این هیجانات در اولین گام بسیار کمک کننده است، می افزاید: نکته این جاست که بر خلاف تصور عموم تمام هیجانات منفی از قبیل خشم، ترس، غم، نفرت، حسادت و... را باید پذیرفت، نه این که آن ها را انکار کرد. پذیرش این احساسات ممکن است در ابتدا بدیهی به نظر برسد اما در موقعیت خاصی همه ما ترس، غم و حسادت خود را در وهله اول انکار می کنیم و حاضر نیستیم بپذیریم که ترسیده ایم یا غمگین شده ایم یا حسادت می کنیم. این سرکوب هیجانات در وهله اول یک شیوه دفاعی است که ناخودآگاه به آن روی می آوریم زیرا می خواهیم از خود محافظت کنیم.

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/27 ] [ 9:45 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 صبحانه اولین وعده غذایی بشر و منبع انرژی اولیه برای آغاز به کار روزانه است.

 بسیاری از آداب و عادات زندگی در خانواده شکل می‌گیرد. بسیاری از آداب و عادت شکل گرفته در خانواده تعیین‌کننده میزان سلامت? و شادابی یا بیماری و افسردگی افراد است.
بسیاری از شاخصه‌های سلامت? یا نشانه‌های بیماری زودگذرند و بسیاری دیرپا و مزمن.

عادت به خوردن صبحانه یکی از معیارهای حفظ سلامت? به شمار می‌رود که اگرچه از مزایای گوناگون آن همواره سخن گفته شده، اما در گیرودار ماشینی‌شدن زندگی‌های جدید و عجول شدن مردم کم‌کم دارد از زندگی برخی افراد و خانواده‌ها رخت برمی‌بندد و سلامت روانی و جسمی آنها را به خطر می‌اندازد.

صبحانه و انرژی

صبحانه اولین وعده غذایی بشر و منبع انرژی اولیه برای آغاز به کار روزانه است. برای بهره‌گیری از خودرو ابتدا باید در باک آن مقدار لازمی سوخت ریخت، برای استفاده از وسیله‌ای برقی ابتدا باید آن را به منبع تغذیه‌ای الکتریکی متصل کرد، برای به کار انداختن اغلب ابزار باید به آنها نیرو و انرژی وارد کرد.

خودرویی که با باک خالی استارت می‌خورد چه استهلاک بیهوده‌ای را نصیب دستگاه استارت، باتری و... می‌کند؟ وسیله‌ای برقی که منبع الکتریسته آن دستخوش نوسان و کاستی است چه لطمه‌ای به کل وسیله می‌زند؟ ابزاری که برای استفاده از آن مقدار لازمی نیرو وارد نیامده باشد عملا چه کاربرد و فایده‌ای خواهد داشت؟ انسان نیز در این مثال‌ها اشتراکاتی دارد.

آیا میزان هوش و یادگیری دو دانش‌آموزی که یکی صبحانه می‌خورد و دیگری نه، متفاوت نیست؟ شادابی و میزان کار مفید کارگر، کارمند یا شاغلی که ابتدای روز مواد مغذی? برای انجام کار و تبدیل آن به انرژی تامین کرده یکی خواهد بود؟

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/27 ] [ 9:42 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

روزهای پایانی محرم با نام امام سجاد (ع) گره خورده است؛مردی که غم عظیم عاشورا را لابه لای بغض های مناجات، به آسمان هدیه کرد.نجوای دعاهای دلنشین او سال هاست که می جوشد و این ما هستیم که حالا باید از خدا بخواهیم دعاهای عارفانه آن امام در این فصل سرد، بدرقه همه عمر و زندگی مان باشد.در سالروز شهادت حضرتش،منتخبی از توصیه های ایشان برای داشتن زندگی ای بهتر را بخوانید  ... 

  آبروی همسایه ات را حفظ کن  

 حق همسایه این است که در غیاب او نگاهبانش باشی و در حضورش او را گرامی داشته و یاور و کمک کار او در هر حال باشی و در صدد یافتن اسرار او مباش و از بدی او کاوش نکن که بفهمی و اگر بدی از او فهمیدی بدون عمد و قصد و بدون زحمت برای آنچه فهمیدی همچون قلعه محکمی باشی و چون پرده ضخیمی به حدی که اگر نیزه ها برای یافتنش جستجو کنند آن را نیابند چون پیچیده و مستور است . از آنجا که نداند به سخن او گوش بر ضرر او نده و در مشکلات و سختیها او را تسلیم نکن و در هنگامی که نعمتی به او دیدی بر او حسد مورز، از لغزش او بگذر و از گناهانش صرف نظر کن و اگر بر تو نادانی کرد بردباری در مقابل آن داشته باش و با مسالمت با او رفتار کن و با او با بزرگواری معاشرت نما و هیچ قدرتی جز به خواست خداوند وجود ندارد.

 حرف بی فایده نزن

 همه خوبی ها را در بریدن طمع از آنچه در دست مردم است دیدم.همانا معرفت و کمال دین مسلمان در گرو رهاکردن سخنان و حرف هائى است که به حال او ـ و دیگران ـ سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن و در برابر مشکلات زندگى بردبار و شکیبا بودن و نیز داراى اخلاق پسندیده و نیک سیرت بودن است.

 با اینها رفاقت نکن

 بر حذر باش از دوستى و همراهى با فاسق چون که او به یک لقمه نان و چه بسا کمتر از آن هم، تو را مى فروشد و مواظب باش از دوستى و صحبت کردن با کسى که قاطع صله است، چون که او را در کتاب خدا ملعون یافتم.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 9:3 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

هذا بیان للناس و هدى و موعظة للمتقین قرآن به انسان حیات حکیمانه مى بخشد. قرآن کریم پند و موعظه براى انسان است . قرآن کریم پندآموز عالمیان است .

نهج البلاغه کتاب پند و اندرز و موعظه است . سخنان و پندهاى معصومین سعادت انسان را در دنیا و آخرت بیمه مى کند. پندها زداینده زنگار غفلت هستند. در حقیقت بیداران کسانى اند که پندپذیرند. امام حسن (ع ) مى فرماید: خدا رحمت کند کسى را که نسبت به خویش یا برادر دینى با خانواده اش اندرز گو باشد.

هر انسانى در وجود و نهادش باید واعظى درونى داشته باشد. پندها و مواعظ اگر از دلى پاک بر زبانى مطهر جارى گردد اثر بخش ‍ است .

پند دهنده خود باید نخست عامل باشد تا بتواند بر دیگران نیز تاءثیر گذارد. موعظه سودمند و پند م? ثر آن است که شنونده را از عمل به زشتى ها و بدى ها باز دارد. پند، جلا دهنده قلوب است .

پند، غفلت و بیخبرى را از انسان زایل مى کند. آثار آیة الله علامه حسن زاده آملى گنجینه اى است که موجب بیدارى انسان و ارتباط با خدا مى گردد.

استاد بزرگوار پندهایى حکیمانه ، عارفانه و عاشقانه در کتاب هاى گرانقدر خود بیان نموده که هر یک نور و شفاست و باعث مى شود که زنگار غفلت از وجود انسان پاک شود. (1)

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 8:59 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]


دوران کودکی همواره به عنوان بهترین و شاد‌ترین دوره زندگی انسان شناخته شده است. کودکی دنیائی از معصومیت و پاکی در کنار شادی و سبکبالی را در ذهن تداعی می‌کند.اما مسئله اینجاست که شادی و نشاط آموختنی نیست و شکوفایی استعدادهای او هم نباید بدون در نظر گرفتن علائق او باشد.

شاید شما نتوانید به فرزند خود یاد بدهید که خوشحال باشد ولی فراهم کردن امکانات و بستر مناسب برای خوشبختی و شاد زیستن فرزند، هدیه‌ای است که فقط شما می‌توانید به فرزندتان بدهید. در همین رابطه ما روشهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند شما را در فراهم کردن این خوشبختی در سایه? به ظهور رساندن استعدادهای خدادادی او، به فرزندتان یاری دهند.

1. به فرزند خود اجازه دهید علائق خود را کشف کند. به بازی‌ها و فعالیتهایی که او انتخاب می‌کند توجه نشان دهید. این گونه بازی‌ها می‌تواند اطلاعات بسیاری درباره استعدادهای نهفته فرزندتان در اختیار شما قرار دهد.

2. فرزند خود را روی طیف وسیعی از تجارب قرار دهید. این امر باعث فعال شدن استعدادهای نهفته می‌گردد. فکر نکنید چون او علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

3. بگذارید مرتکب اشتباه شود. اگر همه کار‌ها را به طور کامل و بی‌نقص انجام دهد، هرگز برای کشف و گسترش یک استعداد، خطر نخواهد کرد.

4. سؤال بپرسید. با پرسیدن سؤالهای اساسی از قبیل: چرا آسمان آبی است؟ به کودک خود کمک کنید تا با شگفتیهای دنیا مواجه شود. به اتفاق هم پاسخ سؤال را بیابید.

5. پروژه‌های خانوادگی ویژه‌ای را طرح ریزی نمایید. فعالیتهای مشترک می‌تواند استعدادهای جدید را بیدار کند و گسترش دهد.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 7:57 عصر ] [ tفرشته رحمانی ] [ نظرات () ]

7راه آسان برای گفتن نه



خیلی ها هستند زمانیکه درخواست کمکی از آنها می شود، می خواهند همراهی کنند حتی اگر کارهای مهمتری برای انجام دادن داشته باشند.

چرا “نه” گفتن برایمان سخت است؟

برای اینکه “نه” گفتن را بیاموزیم بایستی در ابتدا متوجه شویم که چه چیزی ما را در برابر آن مقاوم می کند. در زیر دلایل معمولی که باعث سخت شدن “نه” گفتن برای ما می شود را خواهید دید.

1- می خواهید کمک کنید. شما یک جورهایی قلب مهربانی دارید. نمی خواهید که طرف را اصطلاحا “دک کنید” بلکه می خواهید تا آنجایی که امکان دارد کمک کنید حتی اگر آن کار باعث هدر رفتن وقت تان شود.

2- از گستاخ شدن هراسانید. خیلی ها اینطور فکر می کنند که “نه” گفتن به نوعی گستاخی است. این نوع تفکر مخصوصا در فرهنگ آسیا مرسوم است، جایی که “حفظ منزلت و شان” اهمیت دارد.

3- می خواهید که سازگار باشید. نمی خواهید که خودتان را از گروه بیگانه کنید بنابراین درخواست های دیگران را تایید می کنید.

4- ترس از نزاع. شما احتمالا از این می ترسید که در صورت رد درخواست فردی، باعث عصبانی شدن وی شوید. این می تواند منتج به یک برخورد زشت شود. اگر هم چنین اتفاقی رخ ندهد امکان دارد که اختلاف عقیده ای رخ داده و در نتیجه در آینده باعث نتایج منفی شود.

5- ترسِ از دست دادن موقعیت ها. شاید با گفتن “نه” مضطرب شوید چرا که باعث بسته شدن درها بر روی تان می شود.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 7:40 عصر ] [ tفرشته رحمانی ] [ نظرات () ]

طبق تحقیقات جامعه شناسی ،رنگ ها ،نه تنها افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهند بلکه منجربه پیشرفت ویا رکود یک جامعه نیز می شوند. با عدم جایگزینی صحیح رنگ در مکان خاص خود و به کارگیری نادرست آن در محیط های انسانی ،صدمات روحی شدیدی برانسان وارد خواهد آمد .«اصلاح املای کودک با خط قرمز توسط معلم »یا «چراغ قرمز هشدار دهنده،برای رانندگان»یا «سفید بودن پاکت شیر »،«رنگ آبی یا سبز روشن دیوارهای کلاس درس یا کتابخانه برای مطالعه بهتر»و«استفاده از پوشش سفید درعالم پزشکی و سبز برای بیماران» همه وهمه مؤید این مطلب است که یک ارتباط تنگاتنگ بین نظام خلقت انسان وطبیعت وجود دارد.
ولی در ماورای این طبیعت «حقیقت»چیز دیگری است در این میان می خواهیم به کاربرد رنگها در قرآن کریم و ارتباط آن با زبان قرآن بپردازیم و از ژرفای قرآن کریم دراین باره سخن به میان آوریم.
کلید واژه ها:تفسیر موضوعی قرآن ،روانشناسی ،کاربرد رنگ ها در قرآن ،انواع رنگ ها ادامه مطلب...

[ شنبه 91/9/18 ] [ 10:16 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

به اطلاع همکاران عزیز مشاور می رساند که پشتیبانی از سامانه پرونده الکترونیکی مشاوره مجددا به شرکت سال گذشته (گروه خانم کلهر ) واگذار شده . و نواقص پرونده تا ساعات اینده برطرف خواهد شد :

تلفن : 4-22920693-021   (خانم کلهر)

تلفاکس : 22261476-021

ایمیل: moshavereh@pfm.ir

مشکل انتقال دانش آموزان به مدرسه-شهر و یا استان دیگر هنوز حل نشده است و شرکت پشتیبان در حال طراحی سیستم انتقال است


[ چهارشنبه 91/9/1 ] [ 12:37 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

در سبط پیامبر صلی الله علیه و آله و ریحانه اش امام حسین علیه السلام همه عناصر ناب تربیتی فراهم آمده بود که جز او کسی آنهارا به دست نیاورد و او از جوهر و لُبّ آنها بهره برد، این عناصر، آن حضرت را برای رهبری امت و تحمل رسالت اسلام با همه ابعاد و ساختهایش، آماده نمود و به او نیروهای نامحدود روحی، از ایمان عمیق به خدا و استقامت در شکیبایی بر محنتها و مصیبتها بخشید که هیچ موجود زنده ای از نوع بشر بر آنها طاقت تحمل نداشت.
اما قوای تربیتی که به دست آورد و در ساخت آن حضرت و رساندن عظیم ترین ثروتهای فکری و اصلاحی به وی مؤثر بودند، عبارتند از:

 وراثت

«وراثت» به این تعبیر شده که آن عبارت است از مشابهت فرع با اصل و تنها به مشابهت ظاهر، محدود نمی شود بلکه خواص ذاتی و ساختار طبیعی را نیز شامل می شود، آن گونه که علمای وراثت به صراحت بیان کرده و گفته اند: آن امری آشکار در همه موجودات زنده است؛ زیرا بذر پنبه، پنبه می دهد و تخم گل، گل را نتیجه می دهد و دیگر موارد نیز چنین است که فرع شبیه اصل است و در خواص و دقیق ترین صفاتش با آن برابر می باشد.

امام حسین

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/27 ] [ 10:5 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
   
درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 22
کل بازدیدها: 983842