سفارش تبلیغ
صبا ویژن

   سلامت نیوز: افسردگی علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی، می تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی زیادی شود، مثل تهوع، اسهال، دل‌درد و سردرد و ... . در این مطلب تعدادی از علائم جسمی افسردگی را برایتان بیان می کنیم.

مشکلات گوارشی

ناراحتی معده یکی از مشکلات شایع در افراد افسرده و یا مضطرب می باشد.

مشکلات گوارشی در کودکان و نوجوانان شایع تر می باشد. بسیاری از کودکان که از درد شکم ناله می کنند، ممکن است درد شکم آنها مربوط به اضطراب در مدرسه و یا مشکلات در روابط خانوادگی آنها باشد.

بزرگسالان دچار افسردگی ممکن است تهوع و یا اسهال داشته باشند.

برخی از بیماری های گوارشی مانند: بیماری کرون، کولیت و یا زخم های گوارشی با استرس و افسردگی بدتر می شوند.
 
سردرد


سردرد می تواند علل مختلفی داشته باشد و گاهی می تواند به علت افسردگی باشد.

سردرد وابسته به افسردگی معمولا آهسته می باشد.

برخی افراد افسرده می گویند که سردرد آنها در صبح و شب شدیدتر می باشد.

این سردرد، مانند سردرد تنشی است و هنگامی رخ می دهد که عضلات گردن و پوست سر منقبض و سفت شود.
هنگامی که افراد افسرده می باشند، عضلات آنها منقبض و سفت می شود و این خود دلیلی برای ایجاد سردرد می باشد



ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/20 ] [ 9:32 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

رنگ لباس هایی که در خانه یا محل کار می پوشیم، تاثیر زیادی روی روان خود ما و اطرافیانمان دارند. می پرسید چطور؟ در ادامه مطلب پاسخ خود را پیدا خواهید کرد... 

 
 رنگ های روشن شادی آورند

به طورکلی رنگ های روشنی که نوعی شادی و سرزندگی را با خود به همراه دارند، باعث شادابی و نشاط افراد می شوند. وقتی شما لباس هایی با رنگ های روشن و نزدیک به رنگ های طبیعت به تن می کنید، هم برای خودتان نشاط روحی به همراه می آورید و هم برای اطرافیانتان. از سوی دیگر، پوشیدن لباس هایی با رنگ های تیره و خنثی مانند مشکی یا خاکستری مشکلاتی مانند حس اندوه، غم و کرختی را در خود فرد و نزدیکان او ایجاد می کند.

نگاه کردن به رنگ های شاد، باعث افزایش سلامت روانی جامعه می شود. مکانیسم شاد شدن در اثر مشاهده رنگ های زیبا و روشن در بدن هم به این صورت است که ذهن افراد به محض دیدن این رنگ ها، زیبایی خاصی از محیط برداشت می کند و به نشاط می رسد.

رنگ های شاد و روشن پیام های خوشی را از خود متصاعد می کنند و باعث رضایت خاطر افراد می شوند. در حدیث معروفی از پیامبر بزرگ اسلام(ص) آمده: «نگاه کردن به سبزه باعث افزایش نور چشم می شود.» این افزایش نور چشم به واسطه طراوت و شادابی پنهان در رنگ سبز طبیعت است که به روان ما انسان ها انتقال پیدا می کند.

رنگ لباس

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/20 ] [ 9:18 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

غدیر

غدیر از اساسى‏ترین برنامه‏هاى پیامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجة‏الوداع آخرین رسالت ‏خویش را انجام داد. زیرا خدایش فرموده بود:

" یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدى القوم الکافرین."(مائده/67)

اى پیامبر، آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏اى؛ خداوند تو را از گزند مردم نگه مى‏دارد. خداوند گروه کافران را هدایت نمى‏کند. (1)

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/8/8 ] [ 10:29 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

دعوا کردن نمک زندگی نیست اما جزئی حذف نشدنی از آن است. با شروع یک زندگی مشترک و پیدا شدن انتظار‌ها و وظایف تازه، اختلاف نظر موضوعی است که چه بخواهید و چه نخواهید پایش وسط می‌آید. بحث و کش‌مکش در هر زندگی مشترکی هست، اما این‌که این اختلاف‌ها را چطور بیان کنید و چطور از دل‌شان یک نظر مشترک را بیرون بیاورید، مهارتی است که هر زن و شوهری آن را ندارند. پس اگر نمی‌خواهید زندگی شما با همین بحث‌های ساده، به بحران‌های پیچیده وارد شود، این اختلافات را جدی بگیرد و به امن‌ترین شیوه ممکن، به آنها سر و سامان دهید.

 

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/7/26 ] [ 10:12 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

این مقاله مخصوص شما نوجوانان عزیز است که می خواهید از همین اول سال بهترین چه زمانی مطالعه کنیم که بیشترین بهره وری داشته باشد ؟ آیا شمابازمان مطالعه آشنایید؟

  

زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوعاتی است که نظریه های گوناگونی درباره آن ارائه شده و بحثهای زیادی صرورت گرفته است.

هر کس بنا بر تجربه یا تحقیق خود زمان یا زمانهای خاصی را برای مطالعه پیشنهاد می کند. به راستی بهترین زمان برای مطالعه چه موقعی است؟ چه زمانی حافظه توانایی بیشتری برای به خاطر سپاری مطالب دارد؟ در چه هنگامی از شبانه روز، مغز کارایی بالاتری دارد؟ و خلاصه اینکه در چه زمانی باید درس خواند تا بتوان حد اکثر استفاده را از درس و یادگیری برد؟

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/7/26 ] [ 10:10 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
جام جم آنلاین: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت تعطیل بردار نیست بیان کرد: نظام مشاوره امروز حرف اول را در آموزش و پرورش می‌زند و باید به جای اضافه کردن معلمان فیزیک و شیمی تعداد مشاوران را در مدارس افزایش دهیم.

به گزارش روز دوشنبه شنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم هفته پیوند اولیاء و مربیان که امروز در خانه معلم منطقه سه برگزار شد با بیان این مطلب گفت: تعلیم و تربیت دانش‌آموز مانند مغازه‌ای نیست که با تعطیل شدنش این موضوع نیز تعطیل شود. همه انسان‌ها قبل از آنکه به دنیا بیایند و پس از مرگشان نیز نیازمند تعلیم و تربیت هستند.

وی افزود: اصل سند تحول بنیادین به دنبال تربیت دانش‌آموزانی است تا هم خود را بشناسند و هم خدا را.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده تنها پدر و مادر نیست تصریح کرد:‌ تربیت فرزند فقط به معنای اصرار بر کتاب خواندن و درس خواندن نیست بلکه با پیاده روی کردن پدر و مادر با فرزند و دور هم نشستن منجر به تربیت مناسب فرزند می‌شود.

وی خطاب به مربیان و اولیاء شرکت کننده در این مراسم گفت: آموزش و پرورش می خواهد قله‌های موفقیت علمی در دنیا را فتح کند ولی همه این موفقیت‌ها باید با تعلیم و تربیت دینی و اسلامی دانش‌آموز همراه باشد.


[ چهارشنبه 91/7/26 ] [ 9:59 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

چرا خیلی وقت ها به سهولت بدنمان را به تیغ جراحان می سپاریم اما برای سپردن بخش کوچکی از ذهن و روحمان به روان شناسان و روان پزشکان مقاومت می کنیم؟ چرا حتی زمانی که به هر دلیل، اندکی عقب نشینی می کنیم و رو در روی روان شناس، روان پزشک یا مشاور می نشینیم، تلاش می کنیم واقعیت را طور دیگری نشان دهیم؟

بعضی از ما وقتی در اتاق روان شناس یا روان پزشک می رویم و رو به روی او می نشینیم از اول در مقابل او جبهه می گیریم؛ به راستی چرا ما تا این حد از تاریکی های درون خودمان هراس داریم؟ برای دریافت چرایی آن به عوامل متعددی می توان اندیشید.

دکتر علیرضا اکرمی نژاد روان پزشک و مشاوره خانواده درباره این سوال ها به خراسان چنین می گوید: یکی از دلایل این است که قبل از پیدایش دانش روان شناسی به مفهوم علمی و دانشگاهی آن در طول تاریخ برخی از افراد برای درمان بیماران روانی به جادوگران و جن گیران روی می آوردند. این عامل در ناخودآگاه و در هزارتوی ذهن بشر تاثیر خود را گذاشته است. در آن زمان یکی از تبعات بیماری روانی یا حتی عصبی طرد از جامعه بود؛ امری که انسان همواره از آن گریزان است.

یکی دیگر از دلایل مراجعه نکردن مردم به روان شناس باورهای عجیبی است که وجود دارد. باورهایی نظیر این که روان شناس یا روان پزشک با نگاه کردن به فرد می تواند تمام رازها و مشکلات او را بخواند و...

وی می افزاید: از دیگر دلایل مراجعه نکردن به متخصصان بهداشت روان، فقر فرهنگی و اقتصادی است، به طوری که جامعه ما هنوز به یک تفکر علمی در این باره نرسیده است.

اگر بخواهیم با تفکر علمی پیش برویم، باید رویکرد علت و معلولی را دنبال کنیم، در هر حال مردم ما هنوز به این رویکرد عادت نکرده اند.

دکتر اکرمی نژاد با اشاره به این که در زمان قدیم خانواده ها هسته ای نبودند و 3 تا 4 نسل کنار هم زندگی می کردند می افزاید: به این ترتیب، کوچک ترها بسیاری از اطلاعات و مهارت های زندگی شان را از بزرگ ترها دریافت می کردند، اما حالا شکل خانواده ها تغییر یافته است که از طرفی با فروپاشی خانواده های بزرگ، عملاً ساز و کارهای قبلی از بین رفته است.هر نسلی تجربه خاص خود را دارد، تجربه هایی که خیلی از موارد تعمیم پذیر به دیگران نیست. در حال حاضر با توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و افزایش دامنه آگاهی های نسل جدید، جوانان تجربه قدیمی ترها را کمتر قبول می کنند. این جاست که تعارض به وجود می آید. از آن طرف نیز نه برای مراجعه به روان شناس و روان پزشک زمینه سازی لازم انجام شده است و نه جوانان تن به شیوه های سنتی می دهند.

روانپزشک

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/20 ] [ 10:7 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]


به زانو می‌افتید و دعا می‌کنید و حکمت خدا را طلب می‌کنید.
یا به رختخواب می‌افتید و آرزوی مرگ می‌کنید؟



وقتی ناامیدیم، داشتن امید کار سختی است

باید به نقطه‌ای در زندگیتان برسید که دیگر نتوانید ادامه دهید. گناهتان، گذشته‌تان، سختی‌ها و مشکلاتی که هر روز با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید، ظاهرتان یا وضعیت زندگیتان. وقتی هیچوقت به آن نقطه نرسید که تغییرات مثبت در زندگیتان به یک انتخاب تبدیل شود، زندگیتان پوچ و بیهوده خواهد بود.

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/20 ] [ 10:1 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

فشارروانی

می‌دانیم که امید به زندگی زنان در اغلب جوامع بالاتر از مردان است؛ اما تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد شرایط محیطی پرتنش و پراسترس می‌تواند تغییرات ژنی را در سلول‌های مغزی زنان تسریع کرده و به پیری زودرس مغز منجر شود....



می‌دانیم که امید به زندگی زنان در اغلب جوامع بالاتر از مردان است؛ اما تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد شرایط محیطی پرتنش و پراسترس می‌تواند تغییرات ژنی را در سلول‌های مغزی زنان تسریع کرده و به پیری زودرس مغز منجر شود.


 

مغز زنان و مردان



علیرغم این که امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است، به نظر می‌رسد مغز زنان با روند سریع‌تری نسبت به مردان پیر می‌شود. علت اصلی این روند مخرب می‌تواند زندگی پرتنش‌تر زنان باشد.


زمانی که انسان‌ها پا به سن می‌گذارند، فعالیت بخشی از ژن‌ها افزایش پیدا کرده و در مقابل عده‌ای دیگر کندتر عمل خواهند کرد.


مهمت سومل، زیست‌شناس محاسباتی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش با مقایسه مغز 55 مرد و زن داوطلب که سنین مختلفی داشتند، به نتایج غیرمنتظره ای دست پیدا کردند.


آن ها دریافتند الگوی تغییرات ژنی ناشی از افزایش سن که شامل فعال و غیرفعال شدن ژن‌های متفاوت است، در زنان سریع‌تر از مردان دارد شکل می‌گیرد. این تغییرات مخصوصا در قشر پیش‌پیشانی زنان کاملا آشکار بود.


سومل که این مطالعه را در م?سسه علوم‌زیستی شانگ های در چین آغاز کرده، می‌گوید: "این دقیقا برعکس چیزی بود که انتظار داشتیم. اغلب زنان طول عمر طولانی‌تری دارند و به همین دلیل انتظار داشتیم روند پیر شدن اندام‌ ها در آن ها کندتر از این باشد. به نظر می‌رسد روند پیر شدن اندام‌های گوناگون در بدن با یکدیگر متفاوت است."


سومل و همکارانش بیشتر از 13هزار ژن را در چهار ناحیه مغزی متفاوت بررسی کردند. آن ها در یک ناحیه مغزی، 667 ژن پیدا کردند که با افزایش سن فرد دچار تغییر در فعالیت می‌شدند. نزدیک به 98 درصد این ژن‌ها در زنان روند سریع‌تری را برای تغییر طی می‌کردند.


ارتباط میان تغییر عملکرد تعدادی از این ژن‌ها با کاهش ادراک عمومی فرد و ظهور بیماری‌هایی که به زوال عقل می‌انجامند، اثبات شده است.


فعالیت بدنی باعث تولید عوامل غذایی مورد نیاز برای عملکردهای مغز، گردش خون و همچنین شستشوی مغز می شود

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/20 ] [ 9:42 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

کودک پرخاشگر

آیا تاکنون با کودکانی مواجه شده‌اید که برای به‌دست آوردن کوچک‌ترین چیز آن‌قدر داد و فریاد به راه می‌اندازند که والدینشان کلافه می‌شوند و عاقبت درخواست آنها را می‌پذیرند؟


والدین زیادی هستند که به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از مهارت فرزندپروری، نداشتن احساس مسوولیت در مورد آینده فرزندان، نداشتن صبر و حوصله، برخوردهای هیجانی و احساسی و... به‌راحتی به درخواست‌های غیرمنطقی آنها عمل می‌کنند.


در مقابل درخواست‌های غیرمنطقی این بچه‌ها باید چه رفتاری انجام داد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، با دکتر پیمان هاشمیان، روان‌پزشک، فوق‌تخصص کودک و نوجوان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


• در مقابل کودکی که می‌خواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد به‌دست آورد، باید چه رفتاری داشت؟


- نباید به جیغ‌های آنها اعتنا کرد. وقتی یک کودک با جیغ‌زدن یا پرخاشگری به خواسته‌های خود می‌رسد چون از این رفتار خود امتیاز و پاداش می‌گیرد و برایش لذت‌بخش است، بنابراین می‌آموزد که این رفتار را تکرار کند. اگر پدر و مادر به جیغ‌‌زدن فرزندان خود توجه کنند، این رفتار را در او تقویت می‌کنند.

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/8/20 ] [ 9:37 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
 
 
درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 41
کل بازدیدها: 984465