سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 


1- آگاهی: تضمین می‌کند که استرس قبل از شروع به رشد در همان ابتدا شناخته شود. با ثبت موقعیتهای استرس‌زا اغلب می‌توان این آگاهی را بهبود بخشید. اگر در مورد اینکه چرا بعضی از موقعیتها یا افراد موجب پریشانی شما می‌شوند شک دارید، می‌توانید با نوشتن «یادداشت روزانه استرس» در مورد احساساتتان به بصیرتهای بیشتر دست یابید. به مدت 5 روز تمام وقایع، فعالیت‌‌ها و موقعیتهایی را که در آنها مخصوصاً احساس فشار می‌کنید یادداشت نمایید. جزئیات این یادداشت، باید شامل موارد زیر باشد:
تاریخ و زمان- موقعیت – احساسات – شدت احساسات


2- پیش‌بینی: این یادداشت روزانه به ما کمک می‌کند شرایط استرس‌زا را پیش‌بینی کنیم و بتوانیم آن را قبل از وقوع در ذهن خود مجسم کنیم. زمانی که این تجسم در یک حالت آرامش صورت پذیرد رو به رو شدن با آن اتفاق در زندگی واقعی بسیار ساده‌تر و موفقیت آمیزتر خواهد شد. تا آنجا که می‌توانید این تصویر ذهنی را با جزئیات بیشتری تجسم کنید. به جای این که فقط آن را تجسم کنید سعی کنید گفتگوهای آن صحنه را بشنوید و حس کنید. تجسم کنید که با این چالش با آرامش و اعتماد به نفس برخورد می‌کنید.
3- اجتناب: ما می‌توانیم توانایی خود را در مقابله با استرس به داشتن پول در بانک تشبیه کنیم هر بار که از آن برداشت می‌کنیم از اندوخته آن کاسته می‌شود. اگر موجودی ما به طور مداوم تحت فشار استرس باشد مانند این است که بیش از حد از حسابمان برداشت کردیم، همان طور که صلاحیت مالی ما نزد بانک زیر سؤال می‌رود، سلامتمان نیز به خطر می‌افتد. با اجتناب از موقعیتهایی که بدون دلیل شما را تحت فشار روانی قرار می‌دهد می‌توانید این منابع محدود را ذخیره کنید.
4- ارزیابی: همیشه کاری که می‌کنید موجب استرس در شما نمی‌شود بلکه این میزان کوشش و تلاش شما است که عامل اصلی آن به شمار می‌رود. ما ممکن است استرس زیادی را به خاطر تلاش بیش از حد برای تکمیل پروژه‌ای که خودمان به خودمان و یا دیگران به ما تحمیل کرده‌اند وارد کنیم.
در آخر روز پس از فشار زیادی که برای انجام کارها تحمل کرده‌ایم، به رختخواب می‌رویم نگران از اینکه آیا می‌توانیم به قدر کافی استراحت کنیم تا فردا مجدداً این مسابقه را ادامه دهیم یا نه.
با تغییر اولویتها و مدیریت مؤثر زمان می‌توان به راحتی از دچار شدن به «بیماری عجله» اجتناب ورزید.
5- قاطعیت: به همان نسبت که به حقوق دیگران احترام می‌گذارید از حقوق خود نیز دفاع کنید راز قاطع بودن در داشتن اعتماد به نفس، عزت نفس و توانایی ارتباط زنده با احساسات واقعی خود در یک حالت آرامش و صداقت با خود است. انسانهای تسلیم‌پذیر تمایل دارند با پذیرفتن مسئولیت کارهای دیگران به خود فشارهای روحی بیهوده‌ای را وارد کنند. به خاطر ترس از طرد شدن همیشه «بله» می‌گویند. بیش از حد تلاش می‌کنند تا رضایت دیگران را کسب کنند یا کوشش می‌کنند انتظارات و توقعات بیجای دیگران را برآورده سازند.
6- اقدام: مردم حتی زمانی که از شرایط استرس آگاه هستند اغلب برای تغییر آن کاری نمی‌کنند. غالباً 72 درصد مردها و چهل درصد زنها تحت فشار روحی دائم هستند اما فقط تعداد کمی سعی در تغییر الگوی زندگی خود دارند مهمترین نتیجه این امر درخواست داروهای آرام‌بخش از پزشک خود است.
به جز بعضی از استرسهای سازنده استرسی، یک خطر واقعی است که می‌تواند به سرعت به بیماری قلبی عروقی تبدیل می‌شود این بیماری سندرم استرس تحلیل برنده یا «BOSS» نامیده می‌شود که منجر به بعضی عوارض از جمله:
(ضعف، خستگی مفرط، سوء ظن و بدبینی، تحریک‌پذیری، افسردگی، روحیه پایین و احساس ناامیدی، سوءهاضمه، درد عضلات ناحیه گردن و پشت، سردرد، افزایش مصرف سیگار و افزایش خودسرانه مصرف داروها) می‌شود.


[ سه شنبه 90/12/2 ] [ 10:59 صبح ] [ لیلا صفایی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 178
کل بازدیدها: 984719