سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

 

افرادی که نسبت به نیاز های خود بی توجه اند. نمی توانند ادعای خوشبختی کنند. این افراد که  معمولا سبک زندگی ناسالمی دارند، از نظر بهداشت روانی در معرض خطر ابتلا به اختلالات  روانی از جمله افسردگی قرار دارند.

 بنابراین نخستین اصل بهداشت روان، صلح بادرون و بیرون خود است.  به عبارتی باید دوست مهربانی برای خود باشید. اما چگونه می توان با همه مهربان بود.

? پیشنهادات زیر را مطالعه کنید: 

خود را به صورت نامشروط دوست بدارید. 
عشق نامشروط یعنی برای دوست داشتن خود، اگر و اما نگذارید و حتی در شرایطی که  رفتارتان نامناسب است، باز خود را دوست بدارید.  افرادی که در کودکی با عشق بدون شرط مادر پرورش یافته اند، رفتارشان را از شخصیت خود  جدا می کنند و اشتبا هات خود را به حساب "بدبودن" شخصیت خود نمی گذارند.

? با جسم خود مهربان باشید.

اگر باور داشته باشید که فردی بی همتا و بی نظیر هستید، با جسم خود نیز با مهربانی رفتار خواهید کرد. افرادی که با خود مهربان هستند، به سلامتی خود توجه دارند و به میزان کافی  استراحت می کنند، از رژیم غذایی متعادلی برخوردارند، ورزش می کنند، به سیگار، الکل یا  دیگر مواد مخدر گرایشی ندارند.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/6/26 ] [ 3:56 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

جام جم آنلاین: عادات رفتاری، جزئی از خصیصه افراد به شمار می‌رود که براحتی شکل گرفته، ولی بسختی از انسان جدا می‌شود، طوری که انگار جزئی از رفتارهای ذاتی می‌گردد. در بیشتر موارد هم این عادات، عادات بد رفتاری را تشکیل می‌دهند.

یکی از همین عادات، ناخن جویدن است که گرچه در همه گروه‌های سنی مشاهده می‌شود، ولی بیشتر کودکان گرفتار این رفتار هستند.

ممکن است خود شما هم دچار این عادت بد باشید، ولی تاکنون به آن توجه نکرده باشید. با حضور در جلسات خسته‌کننده سخنرانی یا زمان تماشای یک فیلم دلهره‌آور ممکن است ناخودآگاه، ناخن‌هایتان را بجوید که در برخی شرایط به عادت همیشگی شما بدل می‌شود. 

در واقع ناخن جویدن نوعی عادت عصبی است که از نمونه‌های آن می‌توان به کشیدن یا کندن موها، انگشت مکیدن یا دست کردن داخل بینی اشاره کرد. 

این رفتار میان کودکان و بزرگسالان شایع است که جویدن پوسته ناخن، بافت نرم اطراف ناخن و حتی خود ناخن را شامل می‌شود. این پدیده در 28 تا 33 درصد کودکان 7 تا 10 ساله مشاهده می‌شود که از این میان، 19 تا 29 درصد را افراد بالغ و 5 درصد را میانسالان تشکیل می‌دهند، ولی برخی مطالعات نشان می‌دهد 45 تا 60 درصد کودکان 8 تا 11 ساله بیشتر در معرض ناخن جویدن قرار دارند و بیشترین سنی که به این رفتار گرایش دارند، افراد 10 تا 18 ساله هستند. 

البته پس از 18 سال این رفتار بندرت مشاهده می‌شود، ولی گاهی تا سنین بالاتر نیز ادامه می‌یابد. به خودی خود، ناخن جویدن شاید فقط رفتاری نامناسب و عصبی به نظر برسد، ولی اگر درمان نشود، ممکن است وخیم شده، موجب خونریزی، کبودشدگی، عفونت یا آسیب جدی و دائمی ناخن‌ها شود. 

افراد اغلب این رفتار را ناخودآگاه انجام می‌دهند و توقف آن به خاطر آگاه نبودن از بروز رفتار بسیار دشوار است. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:26 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

جام جم آنلاین: با این‌که تلاش می‌کنم این مطالب را طوری بنویسم که طی مطالعه آن، حواستان پرت نشود، اما مطمئن نیستم در این میان، ذهنتان درگیر چیز دیگری نباشد.

شاید خاطره‌ای فکرتان را به جایی دیگر یا به مکانی که برایتان آشناست یا به آرزویی که قبلا داشتید، ببرد. شاید هم گرسنگی حواستان را پرت کند. اصلا شاید همین الان هم ذهنتان جایی دیگر باشد.

هنگام خواندن جملات بالا، حداقل یک بار ذهنتان به جایی دیگر رفته است. همین‌طور که وقتی من سعی می‌کردم این واژه‌ها را طوری انتخاب کنم که توجه‌تان را جلب کند، ذهنم چند بار منحرف شد.

جالب است که بر اساس برخی تخمین‌ها، در 50 درصد زمان زندگی‌مان، ذهنمان از زمان حال منحرف می‌شود و به گذشته یا آینده می‌پردازد.

زیگموند فروید، این عدم‌تمرکز را کودکانه می‌نامید. برخی دیگر از متخصصان علوم روان نیز نگران بودند که این مساله در نهایت منجر به جنون شود، اما امروزه می‌دانیم بر خلاف چنین باورهایی، این موضوع نشانه ذهنی سالم است و ما را قادر می‌سازد تا به عنوان مثال با تصور وقایع مختلف برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

بعلاوه، یک ویژگی مثبت دیگر این است که می‌تواند نحوه کار، آموزش کودکان، مدیریت کسب و کار و پرورش ایده‌ها را متحول سازد. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:25 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 
سلامت نیوز : محققان دانشگاه میامی با انجام مطالعات خود دریافتند که نمایش رفتارهای خجالت‌گونه و گوشه گیرانه در اوایل سال مهدکودک و پیش‌دبستانی در برخی از کودکان شروع می‌شود که با پایین‌ترین مهارت‌های علمی و کندترین پیشرفت‌های آموزشی در طول سال همراه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ براساس این گزارش محققان افزودند که کودکان خجالتی که بسیار درونگرا هستند تمایل دارند از سر کلاس درس ناپدید شوند که در نهایت در فعالیت‌های کلاسی تعامل نکرده و میزان یادگیری آنها در طول سال کاهش می‌یابد و این در حالی است که کودکان پر سر و صدا و مخل نظم به احتمال زیاد می‌توانند با جلب توجه معلم از استراتژی‌های آموزشی خاص بهره گیرند و بهتر پیشرفت کنند.

نتایج حاصل از این گزارش همچنین می‌افزاید: آماده کردن کودکان برای آموزش فقط شامل یاد دان الفبا نمی‌شود و داشتن آمادگی اجتماعی و عاطفی نیز به همان اندازه مهم است. به گفته محققان تحقیقات جدید می‌تواند توسعه بخش مداخلات و انجام تمرینات کلاسی به طور متناسب با نیازهای کودکان مختلف باشد و آموزش‌های مناسب و حرفه‌ای تری را برای معلمان فراهم کند تا کودکانی که به کمک نیاز دارند بهتر شناسایی شوند که این امر به ویژه در اوایل دوران کودکی بسیار مهم است.



[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:19 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]


 
سلامت نیوز : خیلی از افرادی که زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند خود را بدبین نمی‌دانند و تصور می‌کنند برخوردی واقع‌بینانه با مسائل زندگی دارند و دلیل این رفتار خود را این‌گونه بیان می‌کنند که می‌خواهند مشکلی، زندگی مشترک‌شان را تهدید نکند.غافل از این‌که رفتارهای بدبینانه آنها می‌تواند زندگی را به آتش بکشد و بذر بی‌اعتمادی را در دشت عاطفه بپاشد. اما چگونه باید بفهمیم ما بدبین هستیم یا واقع‌بین؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بدبینی به معنای تفسیر غلط رفتارهای دیگران و قضاوت‌های نادرست اخلاقی در مورد آنهاست؛ برای تشخیص و تعیین درصد اطمینان و عدم اطمینان، مرحله اول مرحله یقین است که در این وضعیت، فرد به برداشت خود صد درصد اطمینان دارد و عدم اطمینان او در حد صفر است.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:18 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

 
سلامت نیوز : شلوغی، کار، خستگی، کمبود انرژی و... این لغات بخش غیرقابل انکاری از زندگی همه ما شده‌اند. راه فرار بسیاری از این مشکلات یک خواب خوب است اما این راه فرار برای خیلی از ما با چالش همراه بوده و در واقع یک مشکل اصلی امروز جامعه ما، مشکلات خواب است. در این مطلب به شما می‌گوییم که میزان خواب مورد نیاز روزانه‌تان چقدر است و چگونه باید خوب بخوابید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ همه ما می‌دانیم که کم‌خوابی برای سلامت‌مان ضرر دارد، اما آیا می‌دانید چقدر خوابیدن برایتان مناسب است؟ می‌دانید کم‌خوابی چه بیماری‌هایی را برای شما رقم می‌زند اگر پاسخ این سؤالات را نمی‌دانید خواندن این مطلب را از دست ندهید.مطالعات و پژوهش‌ها نشان داده اگر در مدتی نسبتا کوتاه هر شب بی‌خوابی داشته باشید، خودتان را در معرض بیماری‌ها و مشکلاتی مثل اضافه‌وزن و افزایش فشارخون قرار می‌دهید اما مسئله تنها کم‌خوابی نیست، خیلی از افراد حتی ممکن است 8ساعت بخوابند ولی صبح بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب خسته هستند. در نهایت آنها هم مثل خیلی‌های دیگر می‌پرسند: «ما هر شب به چند ساعت خواب نیاز داریم؟» ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:16 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

جام جم آنلاین: آیا می‌دانید که روند منطقی و درست رشد کودکان از لحاظ دستیابی به مهارت‌های ارتباطی چگونه طی می‌شود؟ کودکان تا قبل از سه سالگی، فقط از طریق حسی ـ حرکتی و لامسه نسبت به جهان اطراف خود آگاهی کسب می‌کنند، اما همین کودک پس از سه سالگی می‌تواند جمله بسازد و مفاهیم را متوجه شود و شروع به صحبت کردن کند.

 

اما در این میان، بسیاری از والدین، نگران زیاد صحبت کردن کودکانشان هستند، در حالی که زبان به عنوان یکی از عوامل رشد شناختی کودکان محسوب می‌شود. می‌توان از این واکنش رفتاری، نقطه قوتی برای رشد مهارت‌های ارتباطی کودک به وجود آورد.

صدیقه بزازان، کارشناس ارشد روان‌شناسی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: یکی از اصول تشخیص کودکان باهوش، تسلط سریع‌تر بر تکلم است، یعنی رشد شناختی بچه‌هایی که دیرتر از سه تا 3.5 سالگی صحبت می‌کنند، با تاخیر صورت می‌گیرد، اما زیاد صحبت کردن کودکان، در بسیاری موارد نیز با هدف جلب توجه والدین قابل بررسی است. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:13 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

جام جم آنلاین: در جهان امروز بسیاری از بیماری‌های اختلال رفتاری مانند بیش‌فعالی (ADHD) در نخستین سال‌های کودکی، یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود زیرا برخی از این کودکان علاوه بر این که از بدو تولد با گریه و حرکات‌ ناموزون باعث سردرگمی والدین و پزشکان می‌شوند، مشکلاتی از قبیل عدم کنترل گردن از ابتدای تحرک نیز دارند.

در چنین مواقعی اگر پزشک متخصص تجربه کافی از مسائل تکاملی داشته باشد، می‌تواند حتی از سن شش ماهگی تا دو سالگی مشکوک به این اختلال شود.

همچنین والدین نیز می‌توانند با مشاهده افزایش تحرکات بی‌هدف کودکان‌شان در شناسایی این اختلال به پزشکان کمک کنند.

اصولا علائم ظاهری این اختلال از سن حدود دو تا سه سالگی براحتی برای هر شخصی قابل تشخیص است زیرا در این سنین است که حرکات بی‌هدف، نامربوط و بی‌اختیار در این کودکان مشاهده و از این سنین است که برچسب بیش‌فعالی به این کودکان زده می‌شود، اما سوالی که بیشتر ذهن‌ها را متوجه خود می‌کند، این است که چرا برخی کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی می‌شوند؟ مگر در مغز این افراد چه حوادثی اتفاق افتاده است که آنان را مبتلا به این عارضه کرده و کنترل حرکات را از دستان آنان خارج می‌کند؟ از همه مهم‌تر چرا این نوع اختلال رفتاری، یک معضل جدی اجتماعی محسوب می‌شود؟ ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:12 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

جام جم آنلاین: ترس، حسی است که در همه آدم‌ها وجود دارد و در بچه‌ها با توجه به توانایی‌های کمتری که در انطباق با محیط و مقابله با اتفاق‌ها دارند، بیشتر است.

ترس با اضطراب تفاوت دارد. اضطراب ناشی از عاملی ناشناخته است، ولی عامل ترس مشخص است، مثل ترس از آب یا آتش. به دنبال هر ترسی، رفتارهای اجتنابی دیده می‌شود، مثلا بچه‌ای که از آب می‌ترسد، حاضر نیست به استخر برود و اگر به زور او را در آب بیندازند، دچار تپش قلب می‌شود.

دکتر میترا حکیم‌شوشتری، فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: معمولا به دنبال ترس، علائم اضطرابی هم پدید می‌آید، ولی این دو پدیده با هم متفاوت است.

دکتر حکیم‌شوشتری می‌گوید: در سنین مختلف، ترس طبیعی محسوب می‌شود و اگر وجود نداشته باشد، به معنای وجود مشکل است. مثلا بچه هشت ماهه باید غریبه‌ها را از مراقبان اصلی‌اش بشناسد و اگر چنین باشد، یعنی رشد ذهنی خوبی دارد، ولی اگر تفاوتی بین افراد قائل نشود و در 9 ماهگی با دوری از مادر گریه نکند، ممکن است به شکل خفیف به اوتیسم مبتلا باشد. این ترس معمولا بین 18 ماهگی به حداکثر می‌رسد و تا 2.5 سالگی باید از بین برود. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/14 ] [ 5:11 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

ادب

به یک بچه سه یا پنج ساله چه نوع از قوانین ادب را می توان آموخت؟ به صورت تئوری در کتاب ها نوشته شده که در این سنین کودک قادر است سلام کند، با افراد ناشناس دست بدهد، پدربزرگ و مادربزرگش را بغل کند و... ولی در عمل طور دیگری است! باید گفت که این دوره برای کودک دوره دشواری است.

ادب در کودکان

صورتش را با دست هایش می پوشاند، با لجبازی ادای لال ها را درمی آورد، یک کلمه هم حرف نمی زند، انگار کر است و صدای پدر و مادرش را نمی شنود که او را تشویق می کنند: "برو جلو عزیزم، بچه خوبی باش و بگو سلام"... آیا این کودک واقعا خجالتی است یا دوباره نوبت ما پدر و مادرهاست که یکی دیگر از خوان های تعلیم و تربیت کودکمان را پشت سر بگذاریم؟

"متشکرم"، "سلام"، "خداحافظ"... ما به تدریج و کم کم این چیزها را به کودک یاد می دهیم. اینکه موقع غذاخوردن لم ندهد، از دستمال و چنگال استفاده کند، مرتب وسط حرف دیگران نپرد، اگر به دیگران تنه زد معذرت خواهی کند، حرف های زشت نزند و... بله، درست است. این قوانین که مانند قراردادهایی بین بزرگ ترها وضع شده اند، نشانه ادب هستند ولی برای کودک هنوز مفهوم زیادی ندارند. کودک در این سن دوره خودمحوری را می گذراند که دوره ای کاملا طبیعی و نرمال است، بنابراین ابتدا باید از دوره خودمحوری خارج شود تا بتواند شخصیت افراد دیگر را نیز مورد توجه قرار دهد.

قوانین ادب یک روزه به دست نمی آیند. کودک کم کم به حرف شما گوش می دهد و در برابر خواسته شما تسلیم خواهد شد. او این کار را می کند چون می خواهد دنباله رو شما باشد و شما را خوشحال کند. بنابراین فراموش نکنید که برای این کار به او تبریک بگویید. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/6/5 ] [ 1:1 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 983910