سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

 

به اعتقاد کارشناسان و مشاوران، هفته پایانی کنکور دیگر وقت درس خواندن نیست. بهتر است کنکوری‌ها در هفته آخر به جای سر ‌ و‌کار داشتن با کتاب‌ها و جزوه‌ها، فکری برای سر‌ و ‌سامان دادن به اوضاع روحی و آرامش روانی خودشان کنند.

 

خبرگزاری فارس: توصیه‌های مفید به کنکوری‌ها در هفته پایانی/ سر و سامان دادن شرایط روحی

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، هفته پایانی باقی مانده تا کنکور، برای بسیاری از کنکوری‌ها روزهای پر استرس و پر هیجانی است. در منطقی‌ترین در این هفته باید کتاب‌ها و جزوه‌ها را کنار بگذارید و تمرکز بیشترتان را روی کسب آرامش و سر‌و‌سامان

دادن به اوضاع روحی‌تان باشد. فراموش نکنید که عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به اتفاقات نا‌خوش‌آیندی در روز آزمون شود.

* ساعت خوابتان را منظم کنید

شاید تا این هفته برنامه خواب و استراحتتان را نسبت به برنامه‌ریزی درس خواندنتان تنظیم کرده باشید. بعضی از شما شب‌ها و در زمان خلوتی خانه عادت به درس‌خواندن داشتید و بعضی‌های دیگر درس خواندن در طول روز به خصوص صبح‌ها را ترجیح می‌دهند.

با این حال در هفته پایانی بهتر است همه عادت‌ها را کنار بگذارید و در یک ساعت مشخص بخوابید. پیشنهاد ما به شما این است که حدود ساعت 10 تا 11 شب حتماً بخوابید و حتی اگر خوابتان نمی‌آید روی تختتان دراز بکشید و با بستن چشم‌ها به مغزتان استراحت دهید.

بهتر است صبح ساعت 7 بیدار شوید چون40 دقیقه طول می‌کشد تا سیستم اعصاب مرکزی شما آماده سرویس‌دهی شود. بنابراین باید ساعتی بیدار شوید که سیستم عصبی‌تان حداکثر یک ساعت زمان برای آماده شدن داشته باشد. این تمرین خوبی است تا در روز آزمون آماده و سرحال باشید.

* غذای خوب بخورید

مطمئنا مغز شما در روز کنکور از انرژی استفاده می‌کند که شما آن را در روزهای قبل ذخیره کرده‌اید. در هفته پایانی مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خرما، عسل، انجیر و مغز گردو را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

* ورزش کنید

این را فراموش نکنید که در روز امتحان باید حدود 4 تا 5 ساعت روی صندلی سفت و سخت امتحان بنشینید. بنابراین از حالا باید فکری برای تقویت عضلات بدنتان کنید.

لازم نیست بدنتان را در هفته پایانی با ورزش‌های سنگین خسته کنید. شما می‌توانید با چند حرکت کششی سبک و ساده در منزل عضلات خودتان را تقویت کنید.

روانشناسان در تمام توصیه‌های خود تاکید ویژه‌ای بر تاثیر آب بر آرامش روانی داشته‌اند. بنابراین در هفته باقی‌مانده تا آزمون حداقل یک یا دو جلسه به استخر بروید و آرام شنا کنید.

* فضای اتاقتان را تغییر دهید

حدس زدن فضاهای اتاق مطالعه شما چندان دور از ذهن نیست. یک اتاق شلوغ و پر از کتاب و جزوه! به شما توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر خودتان را از شر کتاب و جزوه‌ها خلاص کنید. تا جایی که می‌توانید اتاقتان را خلوت کنید و جای کتاب‌ها را به گلدان‌های سبزی که راه اکسیژن را به فضای اتاقتان باز می‌کند عوض کنید.

این هفته برای درس خواندن مناسب نیست. اما شما می‌توانید عطش درس خواندنتان در این هفته را با مرور خلاصه‌نویسی‌ها و تست‌ها فروکش کنید.

* پیک‌نیک در محل آزمون!

برای شمایی که حدود یک سال قید گردش و تفریح را زده‌اید یک پیشنهاد خوب تفریحی داریم! در این هفته یک روز را برای گردش کردن در اطراف محل آزمون‌تان اختصاص دهید.

یک پارک یا فضای تفریحی را در نزدیکی محل آزمونتان شناسایی کنید و حتی با پول‌های توجیبی‌تان اعضای خانواده‌ را در یکی از رستوران‌های اطراف محل آزمون میهمان کنید. این کار علاوه بر اینکه به شناسایی محل آزمون به شما کمک می‌کند باعث می‌شود، ارتباط خوبی با آن محل برقرار کنید و در روز آزمون ترس و استرسی بابت غریب بودن در آن محل نداشته باشید.

ضمنا می‌توانید مدام با خودتان بگویید این همان جایی است که در‌های دانشگاه را به روی من باز خواهد کرد!

* به خدا توکل کنید!

شما درس‌‌تان را خوانده‌اید، تست زده‌اید و از همه وقت‌تان استفاده کرده‌اید. پس دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید و کار را باید به کسی بسپارید که همه قفل‌ها به دست او باز می‌شود. با این ‌حساب باید همه انرژی‌های منفی و فکر و خیال‌ها را از ذهنتان دور کنید و فقط به خدا توکل کنید.

مطمئنا آرامشی که توکل به خداوند متعال به شما می‌دهد، قدرتی نصیبتان می‌کند که غول کنکور را به راحتی و با موفقیت از مقابلتان برمی‌دارد.

 


[ سه شنبه 92/3/28 ] [ 2:41 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
مجله موفقیت: شاید به عنوان پدر و مادر وظیفه خود می دانید که مسوولیت پرورش و تربیت فرزندان را به عهده بگیرید. گاهی این مسوولیت تمام زندگی شما را دربر می گیرد به خصوصاگر پای نظم و ترتیب در میان باشد، در مقابل انتظار دارید به حرف های شما گوش کنند اما این روزها اکثر والدین از حرف گوش نکردن بچه ها نگران و ناراحت هستند. 
در اینجا علت های این رفتار کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم، اما قبل از پرداختن به آن عبارات و جملات زیر توجه کنید. آیا تا به حال از این عبارات استفاده کرده اید یا به گوشتان خورده است:
چند بار باید بهت بگم؟
لطفا به من گوش کن
نمی شنوی چی می گم؟
شنیدی چی گفتم؟
اینکه به بچه ها بدهیم به حرف های ما گوش کنند کا ردشواری به نظر می آید مثل یک مبارزه سخت و پایان ناپذیر اما به نظر مایکل بربا روانشناس کودکان دلایلی وجود دارد که بچه ها به حرف والدین گوش نمی کنند. او در اینجا 10 دلیل را مورد بررسی قرار می دهد که می توانند مهمترین علت های گوش نکردن بچه ها به حرف والدین باشد. ادامه مطلب...
[ دوشنبه 92/3/6 ] [ 9:52 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

اگرچه زمان سرمایه‌ی ارزشمندی است اماتمام شدنی است، تنها کسانی که از لحظه لحظه‌ی این سرمایه در راه سعادت و کمال و بهروزی خویش بهره گیرند، در آینده و در بخشهای پایانی عمر گرفتار حسرت برگذشته نخواهند شد .

در بین همه‌ی منابعی که در اختیار داریم زمان با ارزشترین آن ها است ولی، به اندازه‌ی اهمیت خود از جایگاه و منزلتی بر خوردار نیست. علت بیشترشکستهای جبران ناپذیر زندگی فردی، کاری و اجتماعی، ما حاصل عدم استفاده‌ی مطلوب از زمان است.

در دنیای انسانی هیچ چیز مهمتر و با ارزشتر از زمان نیست. تنها سرمایه‌ای است که می‌توان از طریق آن همه چیز به دست آورد ، ولی با همه چیز نمی‌توان لحظه‌ای از آن را به دست آورد. آیا تاکنون فکر کردیم که زمان محدود است و با تیک تیک ساعت، هر لحظه‌ کمتر وکمتر می‌شود؟ تنها در سایه‌ی مدیریت بهینه بر زمان است که می توانیم به آرزوها و خواسته‌های خود برسیم .

 موفقیت و شکستها مرهون استفاده از زمان است.اگر می خواهید درمدیریت زمان موفق باشید به توصیه های زیر توجه کنید:


هدفهایتان رامشخص کنید :

تصمیم بگیرید که دقیقاً چه می‌خواهید. با روشن کردن این موضوع، اولین قدم را برداشته‌اید. پیش از آغاز کار، هدف‌ها و تصمیم‌هایتان را بنویسید.


برای هر روز از قبل برنامه‌ریزی کنید :
برای انجام هر کاری باید برنامه‌ریزی کنید. برنامه خود را روی یک ورق کاغذ بنویسید. خواهید دید هر دقیقه‌ای را که برنامه‌ریزی صرف می‌کنید، در واقع پنج تا شش دقیقه در زمان انجام کار خود صرفه‌جویی می‌کنید.


از قانون 20/80 در کارهایتان استفاده کنید :
80 درصد از موفقیت‌های شما، نتیجه 20 درصد فعالیت است. پس تلاش خود را بر همین 20 درصد متمرکزکنید.


پیامد کارها را در نظر داشته باشید :
مهم‌ترین کارهای شما، آن‌هایی هستند که بیشترین تأثیر را بر کار و زندگی شما می‌گذراند. به جای توجه به کارهای دیگر، همه تمرکز خود را بر کارهای مهم قرار دهید.


همیشه از روش الف، ب، پ، ت، ث استفاده کنید :
ابتدا فهرستی ازکارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و مطمئن شوید که مهم‌ترین کار در ابتدای فهرست شما قرار دارد.


روی هدف اصلی تمرکز کنید :
نتایج مورد نظر کار خود را مشخص کنید و سپس با پشتکار برای رسیدن به آن‌ها اقدام کنید.


به ضرورت انجام کارها توجه کنید :
هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت کافی ندارید، ولی همیشه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی خواهید داشت.


پیش از شروع کار، مقدمات آن را فراهم کنید :
باید با آمادگی کامل کار را انجام دهید تا عملکرد ضعیفی نداشته باشید.


همیشه شاگرد باقی بمانید :
هر چه دانش و مهارتتان در ارتباط با کاری که انجام می دهید بالاتر باشد، کار را سریع‌تر و بهتر انجام خواهید داد.


استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید :
دقیقاً مشخص کنید که چه کاری را امروز و چه کاری را در آینده می‌توانید به خوبی انجام دهید و سپس دست به کار شوید.


محدودیت‌های خود را بشناسید :
عوامل باز دارنده درونی و بیرونی را مشخص کنید. عواملی را که باعث تسریع کارتان می‌شوند تعیین کنید و سپس سعی کنید عوامل باز دارنده را از میان بردارید.


قدم به قدم پیش بروید :
اگر کارهای خود را مرحله به مرحله انجام دهید، می‌توانید بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کارها را انجام دهید.


خودتان را تحت فشار قرار دهید :
تصور کنید یک ماه دیگر باید شهرستان را ترک کنید. به گونه‌ای عمل کنید که گویا مجبور هستید پیش از رفتن همه کارهای اصلی خود را انجام دهید.


توانایی‌های خود را افزایش دهید :
اوقاتی را که کارآیی ذهنی و جسمی شما به حداکثر می‌رسد مشخص کنید و مهم‌ترین کارهایتان را در همان زمان‌ها انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید.


خود را به فعالیت بیشتر عادت دهید :
مشوّق خود باشید و در هر شرایطی در پی کسب نتایج عالی باشید. به جای فکر کردن به مشکلات، راه‌حل آن‌ها را جستجو کنید. همواره خوش‌بین باشید.


از تنبلی سازنده بهره بگیرید :
هیچ‌کس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد، پس گاهی اوقات باید از انجام کارهایی که اهمیت کمتری دارند خودداری کنید. با این کار برای کارهای مهم‌تر وقت کافی خواهید داشت.


ابتدا سخت‌ترین کار را انجام دهید :
روز خود را با سخت‌ترین کار آغاز کنید، کاری که بیشترین تأثیر را بر زندگی شما خواهد داشت و تا وقتی آن را به طور کامل انجام نداده‌اید، کار دیگری در دست نگیرید.


کار را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید :
کارهای بزرگ و پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. سپس هر دفعه، یک بخش از کار را انجام دهید.


برای خود ایجاد وقت کنید :
برنامه روزانه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل بر کارهای مهم و ضروری داشته باشید.


کارها را سریع‌تر انجام دهید :
عادت کنید کارهای اصلی خود را سریع انجام دهید تا به عنوان شخصی که کارها را سریع و دقیق انجام می‌دهد، شناخته شوید.


کارها را به ترتیب اهمیت انجام دهید :
کارهای ضروری و مهم خود را مشخص کنید به سرعت کار را آغاز کنید و بدون وقه تا تکمیل نهایی آن، دست ازکار نکشید. رمز افزایش کارآیی و بهره‌وری فردی، همین است.
اراده کنید که هر روز این روش‌ها را تمرین کنید تا جزء عادات روزانه شما شوند. اگر به این ترتیب عمل کنید، مدیریت زمان بخشی از شخصیت شما می‌شود و آینده‌تان را تضمین می‌کند.

 

منبع : مقاله " مدیریت زمان "   - برگرفته از http://modirestan.mihanblog.com 

 


[ جمعه 92/3/3 ] [ 9:36 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

تغذیه تاثیری شگرف بر سلامت جسمی و روحی ما دارد. تحقیقات اخیر مشخص کرده است مصرف چربی‌های ترانس و اشباع نه تنها می‌توانند عامل ابتلا به ناراحتی‌های قلبی باشند بلکه خطر ابتلا به افسردگی را هم بالا می‌برند.

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران اسپانیایی روی عادات غذایی 12 هزار و 59 فرد دانشگاهی نشان داده است افرادی که چربی‌های ترانس زیاد مصرف می‌کنند 50 درصد بیش از سایرین در معرض افسردگی قرار دارند. برخلاف آنها افرادی که اهل مصرف چربی‌های یک ظرفیتی غیراشباع هستند کمتر از سایرین به افسردگی دچار می‌شوند. به گفته متخصصان داشتن یک رژیم سالم غذایی نه تنها خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و انواع سرطان‌ها را پایین می‌آورد بلکه سلامت روان را هم تضمین می‌کند. مثلا داشتن رژیم مدیترانه‌ای مانع از بروز افسردگی می‌شود برخلاف آن رژیم‌های غربی احتمال افسردگی را بالا می‌برند. آلمودنا سانچز استاد طب پیشگیری از دانشگاه لاس پالماس دگران در این باره گفت: هر چه قدر یک فرد بیش‌تر از چربی‌های ترانس استفاده کند به همان میزان با احتمال بیش‌تری تحت تاثیر اثرات مخرب ناشی از آن قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که نوع دیگری از چربی‌ها که در ماهی‌ها، روغن‌های گیاهی و روغن زیتون یافت می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به علائم افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهند.
البته باید توجه داشت این مطالعات روی افرادی انجام شد که میزان مصرف چربی‌های ترانس در آن‌ها کم بود با این حال محققان متوجه شدند خطر ابتلا به افسردگی در این افراد تا 50درصد بیش‌تر از دیگران است که این موضوع نشان می‌دهد رژیم غذایی که هر فرد مصرف می‌کند نقش بسیار مهمی در وضعیت روحی او بازی می‌کند.
در حال حاضر نزدیک به150میلیون نفر در جهان از علائم افسردگی رنج می‌برند که این آمار در طول سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. دانشمندان معتقدند تغییر در رژیم غذایی انسان‌ها از مهم‌ترین عوامل بروز این حالت در جامعه مدرن امروز شده است.منبع: Journal de montreal 28 فوریه

[ جمعه 92/3/3 ] [ 9:35 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

سلامت نیوز: اختلال بیش فعالی/کم توجهی بسیاری از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم آم می تواند گستره وسیعی از مسائل زندگی افراد، از روابط گرفته تا شغل، را دچار اختلال کند. اما کمک هم قابل دسترسی است و یادگیری درباره بیش فعالی/کم توجهی قدم اول است.

آگاهی از بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان



اختلال بیش فعالی/نقص توجه تنها یک مشکل مختص کودکان نیست. اگر شما در کودکی تشخیص این اختلال را دریافت کرده اید به احتمال زیاد حداقل برخی از علائم را با خود به بزرگسالی آورده اید. اما حتی اگر هیچ گاه این تشخیص را نگرفته باشید ، به این معنا نیست که در بزرگسالی هم تحت تاثیر آن نخواهید بود.
بیش فعالی/ کم توجهی اغلب در دوران کودکی بدون تشخیص باقی می ماند . این اتفاق در گذشته بیشتر مرسوم بود. زمانی که افراد بسیار کمی در خصوص این اختلال اطلاعات داشتند. خانواده، معلم ها و دیگران به جای تشخیص و شناسایی علائم، به شما برچسب یک بچه شیطان، دست و پاچلفتی، خرابکار یا دردسر ساز می زدند. در صورتی که بسیاری از این ویژگی ها بخشی از علائم بیش فعالی شما بوده است. البته خبر خوشحال کننده این است که هر زمان هم که شما شروع به کنترل علائم بیش فعالی کنید ، دیر نیست.

علائم و نشانه های بیش فعالی/نقص توجه بزرگسالی



اختلال بیش فعالی/کم توجهی در بزرگسالان به نظر می رسد کاملا متفاوت از دوران کودکی باشد و علام آن برای هر فرد منحصر به فرد است. در ادامه به این علائم اشاره می کنیم:


1) مشکل در تمرکز

بزرگسالان بیش فعال/کم توجه اغلب با توجه و متمرکز ماندن بر فعالیت های روزمره مشکل دارند. برای مثال ممکن است شما به راحتی با صداها یا نورهای بی ربط حواستان پرت شود، به سرعت از کاری به کار دیگر بروید یا خیلی زود خسته شوید. نشانه های کم توجهی و مشکلات تمرکز عبارتند از:
- خارج شدن از منطقه بدون فهمیدن آن حتی در وسط یک گفتگو
- دشواری در تمرکز بر یک چیز یا کار
- مشکل در کامل کردن کارها حتی کارهای ساده
- تمایل به چشم پوشی کردن از جزئیات که منجر به خطاها یا کارهای ناتمام زیاد می شود
- ضعف در مهارت های گوش دادن و پیگیری مسیرها و مکالمات


2) تمرکز افراطی

در حالی که افراد بیش فعال/کم توجه با تمرکز بر کارهایی که به آنها علاقه ای ندارند، مشکل دارند یک تمایل به غرق شدن در کارهایی که محرک و پاداش دهنده است در آنها وجود دارد. این نشانه متناقض تمرکز افراطی نامیده می شود.
تمرکز افراطی در واقه یک مکانیزم مقابله ای در برابر حواسپرتی است . برای مثال ممکن است شما در یک کتاب، یک برنامه تلویزیونی یا کامپیوتر غرق شوید و در نتیجه آن زمان زیادی را از دست بدهید. ادامه مطلب...

[ جمعه 92/3/3 ] [ 9:29 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

دروغ گفتن,انسان های موفق , عادت انسان های موفق

 

بسیاری از افراد در سرتاسر جهان هستند که همین الان مشغول انجام کارهای مفیدند. اگر بخواهید شما هم می توانید یکی از آنها باشید. اولین قدم این است که این دروغ ها را به خودتان نگویید.

 

من نمی توانم

در حقیقت تنها کسی که می تواند بگوید شما نمی توانید، خودتان هستید. اگر در پس ذهن خود انعکاس این کلمات را می شنوید، آنها را دور بریزید. ایمان شما می تواند کوه ها را جابجا کند و تردیدتان می تواند سر راه شما کوه بسازد. شک داشتن به خودتان، دشمن شماره یک پیشرفت شماست.

 

تنها زمانی نگرانی درباره توانایی ها و ارزش های فردی خودتان را کنار می گذارید که بدانید چقدر توانایی داریدو اینکه واقعا می توانید. در نهایت تردیدو ایمان شما یک وجه اشتراک دارند، هر دوی آنها می خواهند شما چیزی را باور کنید که قادر به دیدن آن نیستید. فقط باید تصمیم بگیریدکه می خواهید کدام یک را باور کنید. ادامه مطلب...

[ جمعه 92/3/3 ] [ 9:25 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

امیر مومنان حضرت علی (ع ) که خود یک « پدر » است و فرزندانی بزرگ و شریف و تاثیرگذار در تاریخ بشریت همچون امام حسن (ع ) و امام حسین (ع ) و حضرت زینب (س ) را به جوامع انسانی تحویل داده است هم در « اندیشه » و هم در « عمل » خود را در تربیت و پرورش فرزندان از جنبه های گوناگون مسئول و متعهد می دانست و از همین رو در تلاشی دقیق و با نظارت و مراقبتی مستمر به این امر مهم و محوری اهتمام ویژه داشت.


نقش پدر از نگاه امیر مومنان

در فرهنگ عمومی وقتی سخن از تربیت و پرورش فرزندان به میان می آید بسیار سریع اذهان و افکار به « مادران » معطوف می شود و متاسفانه نام و یاد و ضرورتی از نقش تربیتی « پدران » به میان نمی آید و حال آنکه اصل حیاتی و بنیادی تعلیم و تربیت فرزندان وظیفه و مسئولیت مشترک مادران و پدران است و هر کدام در جایگاه خود و به میزان زمان حضور در لحظات تعامل با کودکان و نوجوانان در تربیت و پرورش صحیح آنان سهم و نقش دارند.

بدیهی است بیشترین حضور در صحنه های تعامل با فرزندان و تربیت و پرورش آنان توسط مادران صورت می گیرد و این به دو دلیل است . دلیل اول این که کیفیت و نوع وظایف و مسئولیت های مادران به گونه ای است که حضور و نقش آفرینی بیشتر آنان را در محیط و کانون خانواده می طلبد و دلیل دوم این که حکمت های آفرینش الهی عواطف خاصی در نهاد و سرشت مادران به ودیعه گذاشته است که آنان را سهم بیشتری از مراقبت های تربیتی و تلاش های دقیق و مستمر برای پرورش نونهالان می بخشد.

دو دلیل مزبور اگر چه پذیرفته است ولی نافی مسئولیت پدران در تربیت فرزندان نمی باشد و وظایف مهم در پرورش کودکان و نوجوانان را « بیشتر » و نه « مطلق » به مادران محول می نماید و پدران نیز جایگاه و نقش خاص و مسئولیت های مشخصی دارند که باید نسبت به آنها متعهد باشند.

امیر مومنان حضرت علی (ع ) که خود یک « پدر » است و فرزندانی بزرگ و شریف و تاثیرگذار در تاریخ بشریت همچون امام حسن (ع ) و امام حسین (ع ) و حضرت زینب (س ) را به جوامع انسانی تحویل داده است هم در « اندیشه » و هم در « عمل » خود را در تربیت و پرورش فرزندان از جنبه های گوناگون مسئول و متعهد می دانست و از همین رو در تلاشی دقیق و با نظارت و مراقبتی مستمر به این امر مهم و محوری اهتمام ویژه داشت . ادامه مطلب...

[ جمعه 92/3/3 ] [ 9:22 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
خشم

غضب یکی از غرایز انسانی است و بهره های فراوانی برای انسان دارد و در دفاع از هویت و باورها و فرهنگ او نقش مهمی ایفا می کند. 

 

سه گروه متفاوت

در واقع انسان ها را می توان در مورد این حالت نفسانی، به سه گروه تقسیم کرد:

دسته اول: انسان هایی که در هنگام غضب افراط می کنند و از حد و مرز ایمان بیرون می روند. این گونه اشخاص همواره گرفتار اعمال ناپسند خود هستند و بسا که پشیمانی هم سودی به حالشان نخواهد داشت.

دسته دوم: افرادی هستند که اساساً خشمگین نمی شوند و اصلا قوه غضبیه خود را به کار نمی گیرند و در جاهایی که حتی شرع و عقل هم برای آنان خشم را لازم دانسته است، به هیچ وجه حرکتی ندارند. اینان نه تنها عملی ناپسند انجام می دهند، بلکه از افراد عصبانی بدترند و افرادی بی غیرت و بی هویت تلقی می شوند.

دسته سوم: کسانی که براساس کمال وجودی خود هرگاه خشمگین شوند، از مرز اعتدال خارج نمی شوند. اینان با ایمان راسخ و اعتماد به نفسی که دارند، هنگام بروز حالت خشم بر وجودشان تسلط کامل دارند و تمام اعضا و جوارح آنان تحت فرمان عقل و ایمانشان قرار دارد.

خداوند متعال یکی از مهم ترین ویژگی های انسان های الهی و پارسا پیشه را کظم غیظ و عفو از مردم می شمارد و می فرماید:

«وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» (آل عمران.134) ؛ مومنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و ازخطای مردم در می گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.» «کظم» در لغت به معنی بستن سر مشکی است که از آب پر شده باشد و به طور کنایه در مورد کسانی که از خشم و غضب پر می شوند ولی از اعمال آن خودداری می نمایند، به کار می رود.

«غیظ» به معنی شدت غضب و حالت برافروختگی و هیجان فوق العاده روحی است، که بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست می دهد. ادامه مطلب...

[ جمعه 92/2/20 ] [ 6:35 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
 
 
 
 
 
 
   
   
 
استرس و فشار روانی در زمان امتحان مسئله ای است که مربوط به سن خاصی نیست. در هر دوره ای از زندگی گذراندن امتحان می تواند موجب بروز استرس شود. افزایش مراجعه دانشجویان به درمانگاه در دوران امتحانات پایان ترم مبین شیوع این مسئله در بین دانشجویان است.

? استرس یا فشار روانی چیست
استرس به خودی خود نه مثبت است نه منفی و در حقیقت پاسخ طبیعی بدن در بحث ها، جدل ها، تهدیدها و تحریک ها است. پاسخ بدن به فشار روانی و استرس زمانی موجب ناراحتی می شود که:
1) مدت استرس طولانی باشد.
2) به دفعات زیاد تکرار شود.
3) همراه با فشار و تحریک باشد.ترشح هورمونی به نام آدرنالین در بدن در زمان وقوع حوادث به منظور تسریع در انجام، و بهتر انجام شدن کارها صورت می گیرد.

? تغییرات فیزیکی بدن در نتیجه ترشح این هورمون در بدن شامل:
1) عرق کردن کف دست
2) افزایش ضربان قلب
3) احساس دلشوره داشتن
4) برافروخته شدن صورت
5) بی اشتهایی
6) سردرد
7) بی خوابی
8) از دست دادن تمرکز
9) حملات ترس
10) اشکال در تنفس
11) سرگیجه.
الزاماً تمام علائم فوق با هم در شخصی که استرس دارد دیده نمی شود اما به طور خلاصه در صورتی که علائم سرگیجه و تپش قلب ظاهر شد نیاز به مراجعه به مراکز درمانی جهت کنترل آن است. غالب اوقات علائم استرس یا به صورت فیزیکی و یا به صورت روحی ظاهر می شود.بنابراین اشتباه است که سعی در درمان استرس نماییم و یا آن را به طور کامل از بین ببریم.چراکه: وجود آن لازم و ضروری است تا بتوانید با حداکثر انرژی تلاش نمایید. اما برای اینکه بتوانید از آن بهتر نتیجه بگیرید باید:
1) یاد بگیرید اتفاقاتی که در بدن شما می افتد از قبیل افزایش ضربان قلب و عرق کردن کف دست و دلشوره داشتن امری طبیعی است و آن را مثبت تلقی نمایید.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 92/2/11 ] [ 9:50 صبح ] [ مژگان جهانبخشی ] [ نظرات () ]

کم‌کم به روزها و ماه‌های امتحانات بچه‌ها نزدیک می‌شویم. گروهی امتحانات پایان سال تحصیلی را در پیش دارند و عده‌ای هم کنکور دانشگاه‌ها. اما هر چه باشد همه امتحان دارند؛ تفاوتی ندارد فرزند ما کلاس اول دبستان باشد یا سال آخر دانشگاه؛ اضطراب معمولا همراه همه امتحان‌هاست!

 


 

 

شما هم امتحان می‌دهید

در اینجا وظیفه والدین است که با آرامش و برنامه‌ریزی به فرزندان خود بیش از پیش کمک کنند. البته هر چه این بچه‌ها کوچک‌تر باشند، نقش والدین نیز مهم‌تر است. آنها باید محیطی آرام و به دور از تنش ایجاد کرده و به آرامش فکری فرزندشان کمک کنند. همچنین باید نسبت به خواب و تغذیه او نیز دقت داشته و مواد غذایی مورد نیاز را فراهم کنند.

اگر شما هم می‌خواهید برای موفقیت فرزندتان به او کمک کنید و در روزهای امتحان همراهش باشید، سعی کنید در اولین مرحله خانه را آرام کرده و فضای مناسب درس خواندن را برایش ایجاد نمایید. البته این شرایط باید تا آخرین روز امتحانات نیز حفظ شده و تغییر نکند. بنابراین در این روزها تا حد امکان از مهمان دعوت کردن و رفت و آمد خودداری فرمایید. البته فراموش نکنید که مهمانان هر چقدر هم که کم سر و صدا باشند، باز تغییر محسوسی در آرامش و فضای خانه ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل دانش‌آموز نخواهد توانست تمرکز کافی و لازم را برای مطالعه داشته باشد.همچنین لازم است مکانی ثابت برای درس خواندن او تعیین کنید. دانش‌آموز باید بداند در کدام قسمت خانه می‌تواند درس خوانده و تکالیفش را انجام دهد. اگر چنین شرایطی برای او فراهم نشود، او ممکن است پشت میز غذاخوری، مقابل تلویزیون و روی تختخواب مشغول مطالعه شده و در نتیجه قدرت تمرکز و یادگیری او نیز کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 92/2/11 ] [ 9:48 صبح ] [ مژگان جهانبخشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 983444