سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

نیمه شعبان

طلوع خورشید همیشه زیبا و جذاب است. آن قدر که مى ارزد براى دیدنش، از خواب شیرین صبح گاهى هم دست کشید؛ اما اگر یک شب تاریک و ظلمت برهوت یک بیابان سرد را تجربه کرده باشى، تاریکى و ترس، بدنت را بى حس کرده باشد و سرما تا عمق درونت نفوذ کرده باشد، آن وقت تابش نخستین پرتو خورشید، نه فقط زیبا و جذاب، که تنها امید زندگى است، همه ى آرزوى درونى توست، مایه ى دلگرمى است و ماندن، دلیل بودن است و اینک ما در انتظار چنین طلوعى هستیم.

در این برهوت دنیاى مادى که شیطان هاى زور و زر و تزویر و ابلیس هاى خودکامگى و دنیا طلبى از همه سو احاطه مان کرده اند و اسب سرکش نفس را مى تازانند، در این وانفساى ظلمت و جهالت که گوهر ارزش ها را به بهاى ناچیز مادیات مى فروشند، در این سرماى بى دینى و مادیت پرستى، در انتظار طلوع گرم خورشیدیم. و قسم به شب پوشاننده(1) که روز خواهد درخشید. راه گم کردن ها، زمین خوردن ها تاریکى ها و هراس شب تار تنهایى و تشنگى ها به پایان خواهد رسید و روز خواهد آمد.


[ دوشنبه 91/4/12 ] [ 10:41 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

اعیادشعبانیه


[ شنبه 91/4/3 ] [ 10:29 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

درشرایط فعلی درصد بالایی ازوالدین فاقد آموزش های سازمان یافته صلاحیت تخصصی برای برخورد با معضلات وناهنجاری رفتاری کودکان اعم ازپرخاشگری، بی قراری، تنبلی، کمرویی، دزدی و... هستند.

لکن قدرت بسیارزیاد آنان ازوالد بودن ووابستگی های عاطفی، روانی، فرهنگی وقانونی شان با کودک ناشی می شود. ازسوی دیگرتردیدی نیست( بر اساس مشاهدات تجربی درمراکزمشاوره) که والدین نقش مهمی درایجاد وحتی حفظ وتداوم مشکلات کودکشان دارند. در واقع غالبا تعاملات عاطفی ونزدیک بین والدین وکودکان به عنوان مانع اصلی درشیوه های تغییرواصلاح رفتار ظاهر می شود.

ضمن اینکه عمده والدینی که به لحاظ مشکلات خاص رفتاری فرزندشان به مراکزمشاوره وروان شناختی مراجعه می کنند به طورتلویحی دیدگاه فوق را پذیرفته واقدام به کمک گرفتن ازافراد متخصص درروان شناسی ومشاوره کودک می نماید. نکته جالب ودرخورتوجه این است که درحال حاضردرجامعه ما نیزبحث روان شناسی کودک وشیوه های علمی تعلیم وتربیت وچگونگی بهره مندی ازاصول ومبانی علوم رفتاری جزء دغدغه های اصلی خانوادهها محسوب شده وبسیارجدی تلقی می شود.

با این وجود گسترش روزبه روزآماروارقام بزهکاری ها، سرقت، پرخاشگری وسایررفتارهای نامتعارف درکودکان ونوجوانان بیانگرروند روبه رشداین معضلات رفتاریست و این امرباعث شده تا بسیاری ازوالدین با هیجانات ودلهره های خاص( اضطراب) باوسواس به کنترل تعاملات فرزندشان با محیط اجتماعی اقدام نموده که اساس تعالیم رفتاری که توام با استرس وفشارهای روانی باشد یکی ازاین عوامل مهم ایجاد تعارض وناکامی درکودکان وتخریب روانی خانواده ها محسوب می شود ودرواقع بنیان خانواده را سست ونابسامان می کند. 

 

کودک مشکل دار

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/3/31 ] [ 6:59 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

دشنام گویی و بد دهانی تنها منحصر به افراد فحاش نیست بلکه این پدیده در تعاملات اجتماعی میان تمام اقشار جامعه رخنه کرده است.

 بددهنی، دشنام گویی و بکار گیری واژه های عامیانه قبیح به گونه فزاینده ای در میان اقشار جامعه و بخصوص کودکان و نوجوانان معمول گردیده. دشنام گویی و بددهنی تنها منحصر به افراد فحاش نیست بلکه این پدیده در تعاملات اجتماعی میان تمام اقشار جامعه رخنه کرده است.

بددهنی


ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/3/31 ] [ 6:43 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

عید مبعث


[ جمعه 91/3/26 ] [ 9:47 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

نماز

شب ها زودتر بخوابید!

زندگی مدرن امروز، چند شغلگی و دیر به منزل رسیدن پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده، میهمانی های شبانه، تماشای برنامه های تلویزیون و دیگر سرگرمی های شبانه در برنامه خواب فرزندان نیز اثر می گذارد. در خانواده های امروزی گاه صدای قاشق و چنگال ها در نیمه شب شنیده می شود، معلوم است که این خانواده ها چه وقت می خوابند و صبح با چه وضعیتی بیدار می شوند. فرزندان به تبع این نوع زندگی، حتی صبح برای مدرسه رفتن هم مشکل دارند. به دلیل کم خوابی، خستگی و شرایط پشت سر گذاشته شبانه، از خوردن صبحانه نیز می پرهیزند. در شب توصیه بر سبک خوردن، اوایل شب خوردن و خواب به موقع باید کرد. اگر برنامه زمانی خواب معین شود وخانواده به نظم و انضباط در این باره برسد به حل یکی از عناصر تأثیرگذار در دیر برخاستن و ادا نکردن فرضیه صبح رسیده است.

 تصویرهای برگرفته در شب، در جریان خواب و صدالبته در همه زندگی بازتاب خواهد داشت، به عبارت دیگر فرزندان ما با چه تصورهایی تا رختخواب بدرقه می شوند؟ اگر وقت خواب، کنار کودک باشیم و با قصه هایی دلنشین بیداری اش را به خواب گره بزنیم و در آخرین لحظه ها بگوییم که منتظرم صبح فرشته ها در اتاقت نماز قشنگت را گوش بدهند یا ان شاءالله صبح صدایت می زنم تا با خدای مهربان گفت و گو کنی، مطمئن باشیم صبح برای بیدار کردن کمتر با مشکل مواجه می شویم.

 ? نبود صمیمیت و صراحت در طرح مسأله بلوغ

 یکی از مشکلات فرهنگی جامعه ما نبود آموزه های درست، بموقع و همه جانبه بلوغ است. در نظام آموزش و پرورش هنوز هیچ برنامه مشخص و روشنی در این باره وجود ندارد. شرم و حجب و حیای حاکم بر خانواده ها مانع طرح این مسأله می شود... دوران بلوغ دختران مسئولیت های ویژه شرعی و موقعیت های خاصی را همراه دارد و اگر پدر و مادر، آگاهی بخشی و آگاهی یابی کافی از این مسأله نداشته باشند ممکن است به تعطیلی تکالیف در دیگر موقعیت ها منجر شود. در مدارس راهنمایی، پسران جوان صبح وقتی برمی خیزید و نیازمند نظافت و غسل هستند به علت نبود زمینه سازی خانواده ها دچار مشکل می شوند و گاه به ناگزیر با همان وضعیت نماز برپا می کنند. بلوغ مثل هر رویداد دیگر باید در خانواده ها مطرح شود و پدر و مادر راهنمایی های لازم و درست در اختیار فرزندان قرار دهند. اگر چندبار نوجوان صبح نتواند نماز بخواند به علت احتلام صبحگاهی، ممکن است نه تنها نماز صبح که به «همه نماز» آسیب برساند. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/3/24 ] [ 9:2 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

 

نماز

چرا کودکان و نوجوانان برای ادای فریضه نمازصبح برنمی خیزند یا به سختی و با غرولند و پرخاشگری برمی خیزند؟ کم نیستند کودکان و نوجوانانی که نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را باوجود تعداد بیشتر رکعات می خوانند اما از خواندن نماز صبح اکراه دارند. حقیقت این است که خواب صبحگاهی شیرین و دلچسب است و به قول صائب:

 آدمی پیرچو شد حرص جوان می گردد

خواب در وقت سحرگاه گران می گردد

 اما تنها دلیل برنخاستن برای نماز همین نیست. بسیار اتفاق افتاده است که برای برنامه ای دلچسب و موردعلاقه، فرزندان توصیه می کنند صبح زود ما را بیدار کنید یا خود تمهیداتی برای بیدار شدن می اندیشند.

 پس باید دید علل و عوامل سهل انگاری یا بی رغبتی نسبت به نماز صبح چیست؟

 ? چرا گاهی فرزندانمان نماز نمی خوانند؟

 پیش از پرداختن به این پرسش که چگونه فرزندانمان را به برپایی نماز صبح دعوت کنیم، باید بپرسیم چرا، گاه فرزندان نماز نمی خوانند؟ علل و عواملی چند در این بازدارندگی یا سهل انگاری و بی رغبتی مؤثرند: ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/3/24 ] [ 8:50 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

به گزارش نشریه "Frontiers in Evolutionary Neuroscience"، تیم محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در تحقیقات جدید خود دریافتند که نگرانی بیش از حد ممکن است بیانگر و همراه افراد باهوش باشد و چه بسا با این افراد نشات گرفته است تا آنها را در موقعیت های دشوار و خطرات پیش روی آنها در زندگی نجات دهد.

این محققان توانستند با شناختن فعالیت مغز رابطه ای را بین هوش بالا و نگرانی بیش از حد بیابند و این فعالیت از طریق محاسبه سطح کولین در قشر مغز افراد مورد مطالعه انجام شد.

کولین یک ترکیب فسفولیپیدی است که در بدن، مواد محلول در چربی را حمل و چربی ها را امولسیه می کند.

این ماده مستقیماً روی پیام های عصبی موثر است و قدرت ساخت و آزادسازی استیل کولین را سرعت می بخشد.استیل کولین یک ناقل عصبی است که در کنترل عضلات و قدرت حافظه دخالت دارد.

منابع غذایی کولین عبارتند از شیر، جگر، تخم مرغ و بادام زمینی است و در بدن نیز از اسید آمینه متیونین ساخته می شود.

کولین به صورت مکمل های خوراکی نیز وجود دارد و مقدار مورد نیاز آن برای مردان 550 میلی گرم در روز و برای زنان بالغ 425 میلی گرم در روز است.

تیم محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک گفتند: نتایج یاد شده چه بسا اشاره می کند که نگرانی بیش از حد به ظهور و پیشرفت هوش در افراد در طول زمان کمک کرده است و سطح آن در بین انسانها متفاوت شده است.

به گفته این پژوهشگران، نگرانی ممکن است در دور کردن انسان از موقعیت های خطرناک و پرهیز از آن و افزایش میانگین نجات یافتن از این موقعیت ها مفید باشد.

این پژوهشگران افزودند: افراد کم هوش نیز ممکن است به خاطر موفقیت پایین خود در کارها و موفقیت ها در زندگی احساس نگرانی کنند.

پژوهشگران از طریق تحقیقات و آزمایشات روی 26 فرد مبتلا به اختلالات نگرانی و مقایسه آنها با 18 فرد سالم به این نتایج رسیدند.

این پژوهشگران آزمایشات و اندازه گیری های پزشکی زیادی روی این افراد و سطح میانگین هوش و نگرانی و سطوح کولین مغز آنها انجام دادند.


[ سه شنبه 91/3/23 ] [ 7:15 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

سلامت نیوز : گفتگوی همسران حکم سوپاپ اطمینانی را دارد که می‌تواند رابطه آنها را از استرس و خشم‌های ابراز نشده حفظ کند. این گفتگوها لازم نیست حتما درباره مسائل مهم زندگی باشد. آنچه مهم است، حفظ ارتباط کلامی شما دو نفر است که می‌تواند شما را به یکدیگر نزدیک کند. جالب است بدانید که در حدود 79 درصد از گفتگو‌ها در مورد مسائل جزیی‌ و روزمره زندگی است و تنها در حدود 10 درصد را مسائل مهم‌تر و ایده‌های بزرگ تشکیل می‌دهند.‏ما وقتی در مورد مسائل مهم با یکدیگر صحبت می‌کنیم به مراتب خوشحال‌تریم تا وقتی فقط در مورد مسائل کوچک و جزیی صحبت می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ برای مثال گفت‌وگو در مورد آب و هوا یا مزه غذاها بسیار متفاوت‌تر از گفت‌وگو در مورد فلسفه و تحصیلات و مذهب است.‏اما همسران خوشبخت حتماً این موارد را در گفتگوهای دو نفره‌شان رعایت می‌کنند: آنها وقتی احساس شرمندگی دارند، این حس را با همسرشان در میان می‌گذارند. ترس‌ها و نگرانی‌ها هم جزو مسائلی است که اگر در مورد آنها با همسرتان صحبت نکنید تفاهم میان‌تان کم می‌شود و به جای آن قضاوت‌های یک جانبه اتفاق می‌افتد.‏گفت‌وگو در مورد اتفاقات و حوادث پیش رو و چگونگی اتخاذ تصمیمات برای روبه‌رویی با آنها ازجمله مواردی است که کمک می‌کند تا شما و همسرتان مانند یک تیم هماهنگ عمل کنید تا به اهداف برسید و موانع را از پیش رو بردارید.‏اطلاع از علایق یکدیگر و حتی دانستن این‌که همسرتان به چه نوع برنامه‌ها و فیلم‌هایی علاقه دارد و چه مکان‌هایی برایش جذاب‌تر است موجب می‌شود که بتوانید با فراهم کردن محیطی دلپذیر آرامش او و صمیمیت خانواده را افزایش دهید و با ذهنی آماده‌تر به سوی آینده گام بردارید.‏


[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 10:51 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]

قصه فصل امتحان برگ آخری هم دارد: کارنامه! راستی شما با کارنامه فرزندتان چگونه برخورد می‌کنید؟ اگر او نمره‌های خوبی گرفته باشد او را تشویق و اگر نمره‌های خوبی نگرفته باشد او را سرزنش می‌کنید؟

اما باید بدانید که برخورد غلط شما می‌تواند او را ناامید و یا از آن طرف، آن‌قدر مغرور کند که در هر دو صورت، شما را به دردسر بیندازد. پس چه باید کرد؟ ...

دریافت کارنامه تحصیلی معمولا برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانش‌آموزانی که به هردلیل امتحان خود را باموفقیت برگزار نکردند، بیشتر دیده می‌شود.

در مرحله اول دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

گروه دانش‌آموزان موفق و گروهی که در امتحانات موفق نبوده‌اند. با شما رفتاری که باید پیش بگیریم را دوره می‌کنیم:

 

کارنامه ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 10:47 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 983442