سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

پیشگیری از فشارهای روانی :

علت کارهایی که مردم می کنند چیست ؟
 تنها رفتارهای ما ،اعتقاد وباور است ،اعتقادات ما است که باعث می شود یک عمر احساس بد بختی و یا برعکس زندگانی خود را با خوشی بگذرانیم .عقیده سبب می شود که یک نفر انیشتین شود و یک نفر ابوعلی سینا  یا یک نفر به صورت قهرمان درآید ونفر دیگر نداند اصلا چرا بدنیا آمده است . ونیز باید بدانیم که اعتقادات ما نقش بسیاری در پیشگری از فشارهای روانی را ایفا می کنند . تکنیکهای بسیاری جهت پیشگیری از فشارها
ی روانی وجود دارد که هرفرد با توجه به منابع شخصی ، مثل اعتماد به نفس ،خونسرد بودن ،انسجام وتعادل خود را از دست ندادن واستوار بودن می تواند به پیشگیری از فشارهای روانی بپردازد .


الف – تکنیکهای روانشناختی مقابله با استرس :                                                                                      

1-      کسانی که می دانند چه پیش می آید نسبت به کسانی نمی داند چه در پیش است بهتر قادر خواهند بود با فشارهای روانی مقابله کنند .

2-      یادگیری مهارتهای ویژه مورد نیاز در موقعیتها ی تنش زا می تواند افراد رادر مقابله موثر یاری دهد ، چنانچه بسیاری از حوادث کوهنوردی ،ناشی از نارسائی آموزش وعدم آمادگی لازم دراین زمینه است .

3-      یادآور شدن نیروی عظیم روح انسان ،که می تواند بر هر گونه درد ورنج ومانع ومشکلی غلبه کند .

4-      در معرض مشاهده قرار الگوهایی که که به طریقی موثر با فشار های  روانی مقابله می کنند نیز می تواند به کسانی که در موقعیتهای خطرناک قرار دارند کمک کند .

5-      حمایت اجتماعی از موجودیت شخص به میزان کافی ، هم در آسیب پذیری و هم در مقابله وی ،با فشا روانی نقش عمده ای دارد .


 

ب – تکنیکهای مقابله با استرس از دیدگاه قرآن :                                                                                       

یکی از عواملی که تاثیرات استرس را به حداقل میرساند ،اعتقادات مذهبی ودینی است .مسلمانانی که قرآن را هدایتگر وراهنمای زندگی خویش می دانند، براساس تعالیم قرآن با مشکلات و سختی های زندگی بسیار موفق تر برخورد می نمایند ، که چند شیوه را ذکر می نمائیم :

1-      مشکلات را جزئی از زندگی دانسته ، لذا به پیشواز مشکلات ر فته وانتظار وقوع آنرا دارند .

2-      مصائب ،مشکلات وناگواریها را بعنوان امتحان ، خواست ،قضا وصلاحدید الهی تلقی کرده ،بدینوسیله آنها را مورئ ارزیابی قرار می دهند .

3-      در برابر عئامل استرس زا ،امید به گشایش وحل آنها در وجودشان باقی است وآینده را روشن می بینند .

4-      برخی از مصائب را ناشی از گناهان خود دانسته ولذا به اصطلاح خویش از آنها پیشگیری بعمل می آورد

5-      علاوه بر موارد فوق الذکر ،قرآن رهبردهای خاص را در برخورد با فشارهای روانی به مسلمانان  توصیه مینماید که عبارتنداز :نماز ، صبرومقاومت ، توکل ،دعا ،توبه وذکر ، توجه به امور باقی و دل کندن ار امور فانی . بنابراین می توان گفت ایمین نقش مهم واساسی در قدرت روحی و روانی شخص دارد وافراد هر چه ایمان قوی تر و محکم تری داشته باشند در پیشگیری موارد و استرس  بسیار موفق تر خواهند بود .


  

ج – تکنیکهای رفتاری فیزیولژیکی مقابله با استرس :                                                                               

یک روش بسیار سالم در این مرحله پیشناهد می شود که به خاطر سپردن آن هم ساده است ،که عبارتند از: بخورید ،بنوشید و شاد باشید .

1-      بخورید : یک رژیم غذایی متعادل و سالم در پیشگیری و کاهش فشارهای روانی بسیار موثر می باشد در صورتی که در این مورد مشکل دارید ، می توانید به پزشکان و کارشناسان تغذیه مراجعه نمائید  . که دراینجا فقط یک مورد ساده ذکر می شود . خوردن مقدار یادی شیرینی باعث افزایش قند خون شده و 2ساعت به طول می انجامد تا قند خون پائین بیاید ،پائین آمدن قند خون باعث می شود که میل شما به شیرینی زیاد شود . بهتر است که به مقدار کافی نان ،حبوبات ،برنج ، ماکارونی بخورید .اینها بمدت طولانی تری ارژی برای شما تامین می کنند و بالا وپائین رفتن مقدار قند خون را که بعلت قند اضافه است کاهش می دهد .

2-      بنوشید: بطور متوسط شما روزانه نیاز به 8لیوان آب دارید و نوشیدن مقدار کافی از مایعات برای افراد فعالی که عملیات امدادونجات را انجام می دهند لازم است .وکم شدن آب بدن خطرات عمده ای را برای شما دارد .از مصرف بیش از اندازه مواد کافئین دار خودداری کنید .همانطور که می دانید کافئین ماده ای است که باعث می شود آدرنالین در خون آزاد شود و باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش فشارهای روانی می شود و با محدود کردن مصرف نوشیدنیهای نسکافه دار مثل چای     و قهوه شما می توانید فشارهای روانی را کاهش دهید .

3-     شاد باشید : یک شخص شاد آسیب زیادی از فشارهای روانی نمی بیند مهم این است که روش زندگی شما تعادل داشته باشد . از محصولات تنباکو استفاده نکنید ،زیرا این محصولات ایجاد کنند فشارهای روانی هستند .به طور منظم ورزش کنید که ورزش از بین برنه بسیار خوبی برای فشارهای روانی است  .


 
کاهش فشارهای روانی :                                                                                                                      

کاهش فشارهای وقایع بحرانی ،برنامه جامعی است که قابل دسترسی از طریق بسیلری از بخشهای ایمنی جامعه می باشد ،این برنامه شامل موارد زیر است :

1-     آموزش مقابله با فشارهای روانی قبل از زمان سانحه : این آموزشها به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که در برخورد با سوانح و فجایع نیاز دارید در اختیار شما قرار گیرد .

2-      حمایت روانی توسط افراد هم قطار در صحنه حادثه : این کار یا باید بوسیله سرویسهای حمایتی حوادث وخیم در محل حادثه در موقعیتهای پر تنش از حادثه دیدگان ، یا بوسیله خود شما صورت گیرد .

3-      کنکاش منتقدانه فشارهای روانی ناشی از سوانح و فجایع : این اقدام جهت کم کردن واکنشهای رفتاری   و اقدامات لازم امدادگران در موقعیتهای خاصی که قرار میگیرد . شامل جلسه ای بین امدادگران ومسئولین با آموزشهای ویژه می باشد که هدف از آن اجازه بحث آزاد در مورد احساسات ، ترسها و شرایط روانی موجود در منطقه می باشد و راه کار های لازم جهت حل مشکلات روحی –روانی  امدادگران و مردم در اختیار  امدادگران قرار می گیرد .

 


[ پنج شنبه 90/11/6 ] [ 8:34 عصر ] [ tفرشته رحمانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 75
کل بازدیدها: 985246