سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

مدت زمان بیداری در شخص بالغ، معادل چهار برابر مدت زمان بیداری یک کودک است.

به گزارش شفاف، خواب، نیاز طبیعی هر موجودی بخصوص انسان است و برای هر گروه سنی میزان خاص خود را دارد، اما نکته جالبی که درباره خواب مطرح می‌شود اعمال ناخواسته آن است!

اعمالی که فرد در زمان خواب انجام می‌دهد و شاید حتی پس از بیدار شدن هم آن را به یاد نداشته باشد!

 

اعمال ناخواسته‌ای که در حین خواب انجام می‌دهید؛ را بشناسید! /آیا می‌دانید به چه میزان خواب نیاز دارید؟

خواب

خواب عبارت است ازعدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به‌طوری‌که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند

در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد.

خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.

مدت زمان خواب

مدت زمان بیداری در شخص بالغ، معادل چهار برابر مدت زمان بیداری یک کودک است. نوزاد، به‌طور متوسط در ازای هر یک ساعت بیداری، دو ساعت را در خواب می‌گذراند، حال آن که فرد بالغ در همان زمان نیم ساعت در خواب است. خواب افراد بالای 15 سال تا 30 سال بین 9 تا 10 ساعت است.

عامل‌هایی مانند بی‌برنامگی، مصرف الکل، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، همچنین زنگ ساعت و نور خورشید می‌تواند ساعت زیستی انسان را به هم بریزد.

بنیاد ملی خواب آمریکا که یک مؤسسه? خیریه در ایالت ویرجینای آمریکا است، می‌گوید برای دانستن این‌که یک انسان چقدر در طول روز به خواب نیاز دارد باید به سبک زندگی او نگاه کرد.

اعمال ناخواسته‌ای که در حین خواب انجام می‌دهید؛ را بشناسید! /آیا می‌دانید به چه میزان خواب نیاز دارید؟

اما به‌طور کلی می‌توان اعداد زیر را پیشنهاد کرد:

  • نوزاد (تا 3 ماه): در حالت ایده‌آل باید بین 14 تا 17 ساعت از هر شبانه‌روز را بخوابد، هرچند ممکن‌است 11 تا 13 ساعت هم کافی باشد. بهتر است خواب نوزاد بیش از 19 ساعت نشود.
  • قنداقی (4 تا 11 ماه): میزان توصیه شده بین 12 تا 15 ساعت است. در کمترین حالت 10 ساعت. بعد از سه ماهگی، خواب به‌هیچ‌وجه نباید از 18 ساعت بیشتر شود.
  • نوپا (تا 2 ساله): عدد پیشنهادی بین 11 تا 14 ساعت است، اما هر رقمی از 9 تا 16 ساعت قابل قبول است.
  • پیش‌دبستانی (3 تا 5 سال): متخصصان معتقدند 10 تا 13 ساعت خواب برای این گروه سنی عالی است. کمتر از 8 یا بیشتر از 14 ساعت مناسب نیست.
  • مدرسه‌رو (6 تا 13 سال): توصیه بنیاد خواب ملی آمریکا 9 تا 11 ساعت خواب در شبانه‌روز است. کمتر از 7 یا بیشتر از 12 ساعت خوب نیست.
  • نوجوان (14 تا 17 سال): خواب مناسب برای این گروه 8 تا 10 ساعت است. کمتر از 7 و بیشتر از 11 ساعت توصیه نمی‌شود.
  • جوان (18 تا 25 سال): برای این گروه 7 ساعت خواب مناسب است. حد پایینی 6 و حد بالایی 11 ساعت پیشنهاد شده.
  • بزرگ‌سال (26 تا 64 سال): مثل گروه قبلی.
  • بازنشسته (65 سال به بالا): در این سن 7 یا 8 ساعت خواب در شبانه‌روز مناسب است. خواب نباید از 5 ساعت کمتر یا از 9 ساعت بیشتر شود.

 

اعمال ناخواسته‌ای که در حین خواب انجام می‌دهید؛ را بشناسید! /آیا می‌دانید به چه میزان خواب نیاز دارید؟

6 عمل ناخواسته در حین خواب

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب و یا صحبت کردن و جیغ زدن در زمان خواب در کودکان بسیار شایع است و گاهی در افراد بالغ نیز دیده می‌شود.

سندرم پای بی قرار (نوعی اختلال خواب که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پا‌ها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت مورچه روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است، دائما پای خود را تکان دهد و یا بکشد)، استرس، بی خوابی، بیماری‌هایی مانند آپنه‌ی خواب و مصرف برخی دارو‌ها و ... سبب ایجاد مشکلاتی در خواب و سر زدن کار‌هایی از ما در این هنگام می‌شود.

این اتفاق در مرحله REM خواب و یا در مرحله‌ی عمیق‌تر خواب یعنی مرحله‌ی سوم خواب رخ می‌دهد.

پرسه زدن در خانه

راه رفتن در خواب یکی از مسائل نسبتا شایع و جدی است که در طول خواب رخ می‌دهد. یکی از تصورات رایج درباره‌ی راه رفتن در خواب این است که فرد در حال خواب دیدن حرکت می‌کند. اما این راه رفتن در خواب در طی سومین مرحله‌ی عمیق خواب رخ می‌دهد و ارتباطی با رویا‌های هنگام خواب ندارد بنابراین ممکن است بیدار کردن فرد در این حالت کاری دشوار باشد و گاهی سبب آشفتگی فرد شود.

 

جالب است بدانید که اغلب صبح روز بعد این افراد مخصوصا بزرگسالان دچار خواب آلودگی، خستگی، بی خوابی، اضطراب و برخی مشکلات دیگر این چنینی می‌شوند.

صحبت کردن و یا فریاد زدن

راه رفتن در خواب و یا صحبت کردن و جیغ زدن در زمان خواب در کودکان بسیار شایع است و گاهی در افراد بالغ نیز دیده می‌شود.

وحشت‌های شبانه و جیغ و فریاد کردن در کودکان بسیار دیده می‌شود و این خود ناشی از نوعی ترس شبانه است. بهتر است بدانید که کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و گاهی بزرگسالان نیز آن را تجربه می‌کنند.

کابوس شبانه با وحشت شبانه متفاوت است، طوری که کابوس در مرحله‌ی خاصی از خواب رخ می‌دهد و فرد صبح روز بعد هر آنچه را که در خواب دیده به یاد می‌آورد، اما وحشت‌های شبانه این طور نیست.

 

اعمال ناخواسته‌ای که در حین خواب انجام می‌دهید؛ را بشناسید! /آیا می‌دانید به چه میزان خواب نیاز دارید؟

ارسال پیامک

ارسال پیام کوتاه شاید کمی مضحک و البته عجیب به نظر بیاید، اما گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی افراد در حالیکه خواب بوده و به دیگران پیامک فرستاده اند، وجود دارد.

 

این مشکل اغلب در نوجوانان دیده می‌شود. این ناهنجاری در خواب بی ضرر، اما بسیار خنده دار است.

رانندگی

برخی از دارو‌های مربوط به اعصاب و یا قرص‌های خواب و مشکلات دیگر سبب شده گزارش‌هایی مبنی بر رانندگی در هنگام خواب منتشر شود و البته تقریبا همه‌ی این رانندگی‌ها به تصادف و گاهی جراحت‌های شدید ختم شده است.

اعمال ناخواسته‌ای که در حین خواب انجام می‌دهید؛ را بشناسید! /آیا می‌دانید به چه میزان خواب نیاز دارید؟

خوردن غذا

خوردن غذا آن هم در هنگام خواب یکی از مسایلی است که اغلب برای زنان پیش می‌آید، به طوری که فرد در حالیکه کاملا خواب است، به آشپزخانه رفته و اغلب به غذا خوردن مشغول می‌شوند.

 

مصرف غذا و گا‌ها جویدن یخ و مواد غیر خوراکی و در مردان خوردن سیگار از این مشکلات هستند.

این افراد اغلب دچار درد‌های دندانی، افزایش وزن و یا صدمات ناشی از آماده سازی غذا می‌شوند.

عمل کردن به آرزو‌ها و رویا‌ها

این اتفاق معمولا در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد، اما در کل می‌تواند برای هرکسی پیش بیاید، به خصوص افرادی که قرص ضد افسردگی یا قرص خواب مصرف می‌کنند. برای مثال برخی برای رسیدن به آرزوی پرواز، خود را از یک ارتفاعی پرت می‌کنند و یا به دلیل اختلافات زناشویی به همسر خود آسیب می‌رسانند، در حالیکه کاملا خواب هستند.

 

 


[ شنبه 97/9/10 ] [ 8:32 عصر ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 142
کل بازدیدها: 984958