سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 

 

 

نکته اول:
لازمه ایجاد و حفظ روابط زناشویى سالم این است که طرفین براى خصوصیات، علاقه‎مندی‎ها و نیازمندی‎هاى یکدیگر ارزش قائل شوند. از این رو سعى کنید در روابط کلامی، غیرکلامی، عاطفى و اقدام‎ها و تصمیم‎گیری‎ها به رفتار و افکار و نیازها و خواسته‌‎هاى همسرتان توجه کنید، حساسیت نشان دهید و پاسخ مناسب بدهید و بى‌‎تفاوت نباشید. بنابراین اگر زن یا شوهرى گفت: «همسر من به فکر من نیست، من براى او ارزشى ندارم، او سرش به کار خودش مشغول است و…» این امر زنگ خطر محسوب می‎شد.
نکته دوم:
زن و شوهر باید مشخص کنند که از یکدیگر چه انتظاراتى دارند؟ آنها باید گاه‎گاهى در یک فضاى محرمانه، محبت‎ آمیز و صمیمانه به ارزیابى رفتار و روابط یکدیگر بپردازند و از یکدیگر سؤال کنند: «آیا از من راضى هستی؟» «آیا من توانسته‎ام پاسخگوى انتظارات تو باشم؟» «نسبت به من چه احساسى داری؟» و نظایر آن.
زن و شوهر نباید تصور کنند که این انتظارات و احساسات به قدرى روشن و گویا هستند که نیازى به طرح و بیان آنها نیست و همه مى‌‎دانند که…
بنابراین شوهر نسبت به زن و زن نسبت به شوهر باید احساسات و عواطف و انتظارات خود را در میان گذارند و به طور آشکار ابراز کنند و براى بهبود روابط خود تلاش نمایند.

نکته سوم:
خطاهاى یکدیگر را در حضور دیگران بازگو نکنید و گذشت داشته باشید. گذشت و عفو عنصر اصلى استمرار و استحکام پیوند زناشویى از سوى هریک از زوج‎ها است. لذا از خطاهاى یکدیگر بگذرید و خطاهاى همدیگر را تحمل کنید. در سوره مبارکه نساء آیه 19 به شوهران توصیه شده است که:
«با زنان خود با نیکى و مهربانى معاشرت کنید و از بى‌‎عدالتى و خشونت بپرهیزید».
نکته چهارم:
لازمه ایجاد، حفظ و استمرار روابط زناشویى سالم و با نشاط این است که فضاى خانواده سالم و آرام‌‎بخش باشد و زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه‎آمیز و دوپهلو پرهیز کنند.
نکته پنجم:
در هر فرصتى که پیش می‎آید سعى کنید با همسر و اعضاى خانواده‎تان ارتباط کلامى و عاطفى برقرار کنید و به گفتگو‎هاى خانوادگى بپردازید. شایان ذکر است که زن‎ها از صحبت کردن با همسرشان بیشتر لذت می‎برند و از این روش براى نشان دادن مهر و علاقه خود نسبت به همسرشان استفاده مى‌‎کنند. بنابراین توصیه می‎شود شوهران فعالانه به صحبت‎هاى همسران خود گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند.
نکته ششم:
داشتن نگرش‎هاى آرمان‎گرایانه و شاعرانه نسبت به ازدواج و روابط زناشویى از یک سو و ازدواج‎هایى که براساس هوى و هوس، جاذبه‎هاى مالى یا زیبایى صورت می‎گیرد از سوى دیگر، زوج‎ها را بیشتر با سوء تفاهم‎ها، تضادها و… روبه‌‎رو می‎سازد و این گونه پیوندها به زودى به سستى می‎گراید. علت اصلى چنین مشکلاتى این است که طرفین از یکدیگر انتظاراتى غیرواقع‎بینانه دارند و این امر نیز به برداشت‎هاى نادرست از یکدیگر و سرانجام به ارتباطات نامطلوب ختم می‎شود.
نکته هفتم:
وقتى در زندگى زناشویی، اختلاف‎نظر یا سوءتفاهمى بروز می‎کند، به جاى سرزنش کردن یکدیگر و تفسیر نادرست مسائل، به شناسایى صحیح مسئله، علت‎یابى و سرانجام برطرف کردن آن بپردازند. اگرچه گاهى پیدا کردن علت، کار ساده‌‎اى نیست و زن و شوهر هر دو موظف‌‎اند که از به وجود آمدن سوء تفاهمات و سوء ارتباطات پیش‎گیرى کنند و در اولین فرصت ممکن به حل و فصل آنها بپردازند. زیرا سوء تفاهمات به صورت یک فرآیند مخرب عمل می‎کنند و حالت پیشرونده دارند. گاهى یک سوء تفاهم کوچک مانند یک گلوله برفى به یک بهمن بزرگ تبدیل می‎شود.


[ چهارشنبه 91/12/2 ] [ 8:44 صبح ] [ مژگان جهانبخشی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 68
کل بازدیدها: 984458