سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشاوره نوین
هر کس مى خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند. حضرت محمدمصطفی (ص) 
رقابت دانش آموزان

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به‌منظور انتخاب رشته تحصیلی آغاز شده است و بر اساس مؤلفه‌هایی همچون آزمون‌های مشاوره‌ای، عملکرد تحصیلی و نظر دبیران و دانش‌آموز فرآیند انتخاب رشته انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به‌منظور انتخاب رشته تحصیلی در پایان پایه نهم از 18 تیر آغاز شده است، پس از حواشی ایجادشده در رابطه با انتخاب رشته در سال تحصیلی گذشته، وزارت آموزش‌وپرورش امسال نسبت به اعمال تغییراتی در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی اقدام کرده است، در همین رابطه وجه تمایز جدی هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته جنبه توصیه‌ای بودن آن است و دانش‌آموزان برای ورود به رشته تحصیلی اجبار نمی‌شوند.

در همین رابطه در بخشنامه هدایت تحصیلی که به امضای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، رسیده است، آمده: نتیجه فرایند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان با انتخابی آگاهانه و آزادانه منجر شود. شناسایی و شناساندن شخصیت، استعدادها، توانایی‌ها، علاقه‌ها و تفاوت‌های فردی هر دانش‌آموز و پرهیز از هرگونه اجبار وظیفه مهم همه عوامل درون و برون مدرسه‌ای در این زمینه است و انتظار می‌رود مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها با اتخاذ تدابیر لازم و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود و به‌صورت یک‌پارچه و بسیج همه امکانات برای هدایت مطلوب دانش‌آموزان و پاسخ‌دهی حداکثری به تقاضای آنها نسبت به اجرای مفاد شیوه‌نامه هدایت تحصیلی اقدام کنند.

* ملاک‌های هدایت تحصیلی

نظر دانش‌­آموز (10 امتیاز): مشاور مدرسه در طول دوره­ متوسطه­ اول، پس از انجام مداخلات فرایندی (آموزش رسمی و فعالیت‌های مشاوره­‌ای) به‌منظور کسب شایستگی‌های لازم برای انتخاب شاخه و رشته تحصیلی  به دانش‌آموزان، آگاهی لازم را ارائه می‌دهد.

 عملکرد تحصیلی (35 امتیاز):

حد نصاب میانگین دروس مرتبط با زمینه­‌ها و رشته­­‌های تحصیلی:

ورود به هر یک از شاخه­‌ها و رشته­‌های تحصیلی منوط به کسب حد نصاب (کف) نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خرداد ماه) مربوط به آن رشته است. به‌عبارت دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در شاخه، زمینه و رشته­‌های مربوط، سایر عوامل و ملاک‌های هدایت­ تحصیلی آن دانش‌­آموز مبنای محاسبه قرار نمی‌‌گیرد.

برای رشته‌­های گروه برق و رایانه و رشته مکاترونیک در شاخه فنی و حرفه­‌ای، حداقل نمره درس­ ریاضی 12 است که در هدایت به رشته مدنظر قرار می‌گیرد.

ب) تأثیر نمرات تمام دروس دوره­ اول متوسطه:

 تأثیر تمام نمرات دوره­ متوسطه­ اوّل دانش‌­آموز با ضرایب اختصاصی هر یک از آنها در زمینه­‌ها و رشته­‌های تحصیلی براساس نمرات پایانی نوبت دوم (خردادماه ) پایه­‌های هفتم، هشتم و نهم صورت می‌گیرد.

 آزمون‌­های مشاوره‌­ای (30 امتیاز): در مجموع دو آزمون رغبت­ (عمومی ــ اختصاصی) و توانایی‌ها در پایه­ نهم از دانش‌­آموزان گرفته شد.

نظرخواهی از دبیران (10 امتیاز): مشاور مدرسه در ابتدای سال تحصیلی با حضور مستمر در جلسات شورای معلمان، علاوه بر ارائه­ اطلاعات مربوط به نحوه­ هدایت تحصیلی ــ شغلی دانش­‌آموزان و نقش معلمان در شناسایی استعدادها، رغبت­‌ها و توانایی‌های آنان، نسبت به آشناسازی معلمان با نحوه­ تکمیل نمون‌برگ مربوط در سامانه­ هدایت تحصیلی اقدام کرد.

نظرخواهی از والدین (5 امتیاز): مشاور مدرسه در طول دوره­ اول متوسطه با دعوت از اولیاء دانش‌­آموزان (حداقل 4جلسه در سال) همچنین با تشکیل جلسات فردی و گروهی، آنان را نسبت به شناخت از استعدادها، رغبت‌­ها، توانایی‌ها، شخصیت، ارزش­های فرزندشان و نیز امکانات و نیازهای منطقه آشنا  کرد.

نظر مشاور (10 امتیاز): مشاور مدرسه با توجه به وضعیت عملکرد تحصیلی دانش‌­آموز در سه سال دوره­ متوسطه اول، نظر والدین، نظر معلمان و نظر دانش‌­آموز، نسبت به اختصاص امتیاز مربوط به نظر مشاوره‌­ای خود اقدام کرد.

هر دانش‌­آموز در صورت کسب حد­نصاب نمره در دروس تخصصی، دارای امتیاز و رتبه در هر شاخه و رشته تحصیلی می‌شود که ثبت‌نام نهایی دانش‌­آموز در مقطع متوسطه دوم، منوط به کسب مجوز براساس نمون‌برگ هدایت تحصیلی و با توجه به ظرفیت­‌ها و محدودیت­‌های منطقه‌­ای در مدرسه­ مقصد است.

با توجه به این‌که هدایت تحصیلی دانش‌­آموزان بر اساس سه عامل  عملکرد تحصیلی، بررسی‌های مشاوره‌ای، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد، براین اساس ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس متوسطه دوم به‌شرح زیر است:

هر دانش­‌آموز  دارای 12 اولویت است که تصمیم‌­گیری نهایی در انتخاب شاخه، زمینه و رشته­ تحصیلی،‌ منوط به مشورت با مشاور مدرسه و رعایت شاخص‌­های ابلاغی توسعه­ متوازن در هر یک از شاخه‌­ها و رشته­‌های تحصیلی مربوط به همان منطقه است و در نمون‌برگ هدایت تحصیلی اعمال می‌شود و دانش­‌آموزان در صورت کسب حداقل امتیاز لازم، می‌­توانند نسبت به انتخاب شاخه، زمینه و رشته­ دلخواه خود اقدام کنند.

همچنین برگه هدایت تحصیلی برای دانش‌­آموزان تجدیدی در شهریور ماه صادر می‌شود.

دانش‌آموزانی که حد نصاب نمره را در یکی از رشته­‌های تحصیلی در خرداد ماه کسب نکرده باشند، می‌توانند با شرکت در امتحان تعیین رشته در شهریور ماه (همزمان با امتحان دانش‌­آموزان تجدیدی) نسبت به کسب حد نصاب نمره­ لازم اقدام کنند و  پس از آن نمون‌برگ جدید هدایت تحصیلی برای آنان صادر می‌شود.

مشاور مدرسه پس از صدور نمون‌‌برگ نهایی هدایت تحصیلی با انجام مشاوره­ فردی و خانوادگی، دانش‌­آموزان را در انتخاب رشته مناسب راهنمایی می‌­کند.

همه دانش‌آموزان دارای اولویت «الف» تا «ج» در صورت دارا بودن شرایط خاص مدارس غیردولتی، بدون هیچ محدودیتی می‌توانند  نسبت به ثبت نام در زمینه یا رشته­ دلخواه خود اقدام کنند.

 


[ دوشنبه 96/4/26 ] [ 8:44 صبح ] [ خداداد مؤذنی بیستگانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به شوق صبح و سحر، شام تار هم خوب است برای گریه شدن آبشار هم خوب است تمام هفته خطا و غروب جمعه دعا کمی خجالت از این انتظار هم خوب است اگر چه لایق وصل تو نیستیم آقا ولی کشیدن ناز نگار هم خوب است گمان کنم که نمی بینمت، بگو غلط است امید دادن این بی قرار هم خوب است کسی به فکر شما نیست، همه خوبند ملال نیست دگر، کار و بار هم خوب است مرا ببند که من جای دیگری نروم برای عبد فراری حصار هم خوب است هوای شهر بد و گریه سخت و حال بد است کمی هوا وسط این غبار هم خوب است اگر نشد برسم من به پابوسی تو برای این دل من وصف یار هم خوب است برای اینکه به دست آورم دلت را من قسم به فاطمه داغدار هم خوب است مرا ببخش به دردت نخورد نوکریم که بخشش دل این شرمسار هم خوب است اگر که پای رکابت نشد شهید شوم برای کشتن ما زلف یار هم خوب است اگر اجل به وصالت مرا مجال نداد امید آمدنت بر مزار هم خوب است
امکانات وب


بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 983413